Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2018.02.26. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!
Igaz, hogy az adózás, a számlázás, a könyvelés, és úgy cakli-pakli a pénzügyi / adminisztrációs folyamatok egyáltalán nem tartoznak a kedvenc témák közé vállalkozói körökben, hiszen mindenki szívesebben maradna a kaptafánál. Mégis, favágótól a fodrászig, tehenésztől a cukrászig mindenkinek foglalkoznia kell vele – legalább annyira, hogy tudja, kihez forduljon a kérdéseivel. Ezek többségével a könyvelődhöz érdemes! Persze a könyvelői kompetenciának is megvannak a maga határai, de a legeslegegyszerűbb, még a „kőbaltás” (KATÁ-s) egyéni vállalkozásnak is KELL hogy legyen könyvelője, mert sajnos a mai magyar valóság összetettsége véleményünk szerint ezt igenis szükségessé teszi. Kivételesen mégis belementünk néhány számlázással (látszólag) szorosan összefüggő témába, és legjobb tudásunk szerint reagáltunk egy Facebook-ozó kezdő vállalkozó problémáira.
Az egyik zárt Facebook csoportban tették fel a következő kérdéseket:
“Sziasztok!
Néhány triviális kérdésem lenne számlázással kapcsolatban, amiket még a mai napig nem tudok pontosan. Elsősorban számlázz.hu-t használunk.
Számlázás menete:
1: kiküldöm a díjbekérőt számlázz.hu-n
2: beérkezik az összeg
3: kiállítom a számlát
Helyes így a sorrend?
KÉRDÉSEK
– díjbekérő esetén a teljesítés dátumát mire kell állítani? A díjbekérő lényege nem az, hogy még nem adóügyi bizonylat?
– keltezés az a nap amikor kiállítom a díjbekérőt/számlát?
– ha díjbekérőt küldtem ki a számla előtt, akkor egyeznie kell a kettőn lévő teljesítési dátumnak?
– ha pénz beérkezése után állítom ki a számlát, a fizetési határidő azonos a keltezés+teljesítés dátumával?
– ha beérkezik a pénz mondjuk kedden és én azt csak szerdán látom, vissza tudom dátumozni a számlát „legálisan”?
– rendelésszámnak van adóügyi vonzatban jelentősége? Mennyire kell figyelni rá?
– ha korábbi számlákon írtam rendelésszámot, muszáj a jövőbeliekre is rakni?
– előlegszáma miért jobb, mint két sima számla?
– díjbekérőt lehet/kell-e előlegszámlára küldeni?
– minden szolgáltatás 27% áfakulcsos? Van erről egy lista valahol?
– szolgáltatás esetében mit adunk meg mennyiség egységnek?
—- pl: grafikai tervezés: 2db (ha projektalapú elszámolás)
—- pl: grafikai tervezés: 10 óra (ha óradíjas)
—- helyesek így?
– ha külföldre számlázok, hogyan kell adózni?
—- EU-n kívülre, ha nem EU-ban lesz hasznosítva a termék/szolgáltatás 0% az áfa?
—- EU-n kívüli cég, de EU-ban fogják hasznosítani a terméket/szolgáltatást. Mennyi az ÁFA?
—– VAT = ÁFA?
—– EU-n kívülre való számlázásnál szintén a közösségi adószámunk kell?
Köszönöm! :)”
Lássuk a válaszokat!
“Néhány triviális kérdésem lenne számlázással kapcsolatban, amiket még a mai napig nem tudok pontosan. Elsősorban számlázz.hu-t használunk.
Számlázás menete:
1: kiküldöm a díjbekérőt számlázz.hu-n
2: beérkezik az összeg
3: kiállítom a számlát
Helyes így a sorrend?”
Válasz: igen.
“KÉRDÉSEK
– díjbekérő esetén a teljesítés dátumát mire kell állítani? A díjbekérő lényege nem az, hogy még nem adóügyi bizonylat?”
Válasz: valóban ez a díjbekérő lényege: nem adóügyi bizonylat (hanem sajtcetli). A díjbekérőn (proforma számlán) a teljesítés dátumának nincs jelentősége, hiszen ez az adat számlázáskor (a későbbiekben) megváltoztatható. Ha ismered a valós teljesítési dátumot, érdemes a díjbekérőn is azt szerepeltetni.
“– keltezés az a nap amikor kiállítom a díjbekérőt/számlát?”
Válasz: igen.
“– ha díjbekérőt küldtem ki a számla előtt, akkor egyeznie kell a kettőn lévő teljesítési dátumnak?”
Válasz: nem szükséges. Az adóhatóság nem vizsgálja a díjbekérőket.
“– ha pénz beérkezése után állítom ki a számlát, a fizetési határidő azonos a keltezés+teljesítés dátumával?“
Válasz: a fizetési határidő lehet a múltban, amikor a pénzösszeg beérkezett. De az sem probléma, ha a fizetési határidő ilyen esetben megegyezik a számla keltével.
Ha ugyanis:
- megtörtént a gazdasági esemény (teljesítés),
- a pénz beérkezett a vállalkozáshoz,
- a számlát a vállalkozás kibocsátotta,
- az árbevétel után az áfa és egyéb adók be lettek fizetve,
akkor a kutya sem fogja nézni a számla fizetési határidejét.
“– ha beérkezik a pénz mondjuk kedden és én azt csak szerdán látom, vissza tudom dátumozni a számlát „legálisan”?“
Válasz: a számla kelte minden esetben a számla kibocsátásának napja. A fenti szituációban nincs szükség a számla visszakeltezésére két okból:
- a számla könyvelése nem a számla kelte alapján történik
- az áfa törvény szerint: “Az adóalany a számla kibocsátásáról legkésőbb a teljesítésig, de legfeljebb az attól számított ésszerű időn belül köteles gondoskodni.”
A NAV arra “háklis” (érthetően), ha:
- a termék/szolgáltatás ellenértéke beérkezett a vállalkozáshoz
- és a bizonylatolás késlekdése egyúttal azt is jelenti, hogy a pénzösszeg adótartalma bekerüljön az államkasszába.
Sőt ugye áfa-, és egyéb adófizetés esetén a jogszabály egyáltalán nincs tekintettel arra, hogy a pénzösszeg beérkezett-e a vállalkozáshoz: az adófizetés az előírt időpontban ettől függetlenül kötelezővé válik (kivéve pénzforgalmi elszámolás).
“– rendelésszámnak van adóügyi vonzatban jelentősége? Mennyire kell figyelni rá?“
Válasz: nincs jelentősége, nem kötelező tartalmi elem a számlán. Jelentősen segíti azonban azadóhatóságot (és a vállalkozót) abban, hogy ellenőrizze: a megtörtént gazdasági esemény megfelelően lett-e bizonylatolva (számlázva).
“– ha korábbi számlákon írtam rendelésszámot, muszáj a jövőbeliekre is rakni?“
Válasz: nem.
“– előlegszáma miért jobb, mint két sima számla?“
Válasz: Bizonyos esetekben – például ha a számla kibocsátása és kifizetése jelentősen megelőzi a teljesítést – a jogszabály szerint előlegszámlát kell kibocsátani. Az előlegszámla könyvelése eltér a sima számla könyvelésétől. feltétlenül konzultálj a könyvelőddel arról, hogy a te esetedben szükséges-e előlegszámlát kibocsátani (ami egyébként a Számlázz.hu-val nem egy nagy varázslat).
“- díjbekérőt lehet/kell-e előlegszámlára küldeni?“
Válasz: természetesen lehet, de ez a vállalkozó szuverén döntése. Jogszabály és hatósági ellenőrzés erre nem terjed ki.
“– minden szolgáltatás 27% áfakulcsos? Van erről egy lista valahol?“
Válasz: Magyarországon a 27 százalékos áfakulcs mellett vannak egyéb áfakulcsok is. Azt, hogy neked az adott szituációban melyik áfakulcsot kell használnod, mindenképp egyeztess könyvelőddel (sőt: vannak olyan értékesítési szituációk, amikor másik EU országban definiált áfakulcsot kell alkalmazno). A könyvelőd segít ebben.
“– szolgáltatás esetében mit adunk meg mennyiség egységnek?
—- pl: grafikai tervezés: 2db (ha projektalapú elszámolás)
—- pl: grafikai tervezés: 10 óra (ha óradíjas)
—- helyesek így?“
Válasz: ezek így teljesen helyesnek tűnnek, de valójában akár a “grafikai tervezés, 1 darab” is megfelelő lehet. Nyilván ebben az esetben a teljesítés mögött van egy szerződés vagy egyéb dokumentum, amiből kiderül, hogy az elvégzett szolgáltatás miért 1 000 Ft vagy 1 000 000 000 Ft.
A tapasztalatunk szerint a NAV ellenőrzéskor nem ezeken az apróságokon szőrözik – sokkal inkább azt vizsgálja összefüggéseiben, hogy:
- a megtörtént gazdasági eseményt a bizonylatolás megfelelően tükrözi/leírja-e
- ennek megfelelően az adófizetés megtörtént-e.
Ha a fenti két kérdésre a válasz IGEN, akkor nem lesz büntetés.
“– ha külföldre számlázok, hogyan kell adózni?
—- EU-n kívülre, ha nem EU-ban lesz hasznosítva a termék/szolgáltatás 0% az áfa?
—- EU-n kívüli cég, de EU-ban fogják hasznosítani a terméket/szolgáltatást. Mennyi az ÁFA?”
Válasz: ezekre a kérdésekre csak a konkrét termék/szolgáltatás és vevő (!) ismeretében lehet válaszolni. Például bizonyos esetekben más áfakulcsot kell alkalmazni attól függően, hogy a vevő vállalkozás vagy magánszemély.
“—– VAT = ÁFA?”
Válasz: igen.
“—– EU-n kívülre való számlázásnál szintén a közösségi adószámunk kell?“”
Válasz: erre a kérdésre egy könyvelőd tud válaszolni, de biztosan nincs akadálya annak, hogy egy vállalkozás minden kimenő számláján feltüntesse mind a magyar, mind az EU-s adószámát… 😉
“Köszönöm! :)”
Szívesen 🙂
Nincs még saját számlakibocsátó fiókod?