Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2019.11.26. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!
Matolcsy György volt nemzetgazdasági miniszter rendelete szerint a Magyarországon működő pénztárgépek online adatszolgáltatásra kötelezettek, tehát közvetlenül össze kell őket kötni az adóhatóság rendszerével. A pénztárgépek „onlájnosítása” jelentős többletköltséget jelent, mely elsősorban a mikro-, és kisvállalkozások számára jelent súlyos terhet.
Elkerülhető-e új, online pénztárgép vásárlása?
Abban az esetben, ha vállalkozása jelenleg pénztárgéppel bocsát ki nyugtát, és a jövőben is pénztárgéppel szeretne nyugtát kibocsátani, akkor mindenképpen szükséges új, online pénztárgépet vásárolnia. A kérdést tehát inkább így kell feltenni:
Nyugtaadás helyett kibocsáthatok-e vevőm részére áfás számlát?
Abban az esetben, ha erre a kérdésre a válasz IGEN, akkor nyugdíjazhatja jelenlegi (nem online) pénztárgépét, és áttérhet egy NAV rendszerétől független számlázóprogram használatára.
Mi a jogszabályi álláspont ezzel kapcsolatban?
Alapértelmezetten termék vagy szolgáltatás értékesítése esetén számla kibocsátása kötelező.
A kötelező számlakibocsátás alól az ÁFA törvény bizonyos esetekben mentességet biztosít (165. §).
Ha a fenti paragrafussal él az értékesítő és nem bocsát ki számlát, akkor köteles nyugtát kibocsátani. Erről szól az ÁFA törvény 165. §-a.
Emeljük ki ennek két fontos mondatát:
Az ÁFA törvény tehát lehetőséget nyújt arra, hogy a vállalkozás minden egyes értékesítésről számlát bocsásson ki, és nyugtát soha senkinek ne adjon. Ennek értelmében tehát minden vállalkozás esetén elkerülhető az online pénztárgép használata.
Egyéb törvényi rendelkezések
Mielőtt azonban örömtüzeket gyújtanánk, vizsgáljuk meg a számla kibocsátás követelményeit és feltételeit. Vajon egy vállalkozás minden esetben meg tud ennek felelni?
1. Technikai jellegű probléma
A pénztárgépek olyan módon lettek kitenyésztve, hogy nagy tömegű vásárlás gyors lebonyolítására legyenek képesek – egy ABC-szerű boltban az emberek fizetni szeretnének és minél előbb távozni. Jelenleg nincs a piacon olyan számlázóprogram, amelyik ennyire gyorsan és kényelmesen lenne kezelhető. Nem kizárt, hogy a jövőben lesz, de jelenleg még a Számlázz.hu sem ilyen.
Tipikusan tehát a kisboltok, pékségek, zöldségesek, kocsmák és általában a több kasszával rendelkező „sorbanállós” boltok részére a számlázóprogram nem megoldás. Nekik muszáj a nyugtaadásra kialakított célgépet, tehát az online pénztárgépet megvásárolniuk.
2. Jogi nehézségek
Mi a helyzet azokkal a vállalkozásokkal, ahol a számlakibocsátásra rendelkezésre áll pár perc? Ilyenek lehetnek a nem dömping-jellegű értékesítési pontok: szatócsboltok, könyvesboltok, kisvendéglők (sőt a nagyobbak is), barkácsboltok és társaik. Ezeknél tipikusan van idő egy áfás számla kibocsátására abban az esetben is, ha a vevő nem kér áfás számlát.
A számla kibocsátásának szabályairól szintén az ÁFA törvény rendelkezik, meghatározva a számla kötelező adattartalmát:
3. […]
4. Az eladó (értékesítő) adószáma.
5. Az eladó (értékesítő) neve és címe.
6. Bizonyos esetekben a vevő adószáma.
7. A vevő neve és címe.
8. […]
Tehát abban az esetben, ha a vevő neve és címe nem szerepel a számlán, akkor a kérdéses bizonylat nem tekinthető számlának, hiszen nem teljesíti a számlával szemben támasztott követelmények egyikét (kötelező adattartalom).
Mi történik akkor, ha a vevő nem hajlandó megadni a nevét és az adószámát?
A NAV állásfoglalása szerint a számla kibocsátáshoz feltétlenül hozzátartozik a vevő nevének és címének feltüntetése. Ha ezt elmulasztjuk, akkor – a NAV szerint -nem történt számlakibocsátás, hiszen a kibocsátott bizonylat – a vevő név és cím hiány miatt – nem minősül számlának. Emiatt nagyon fontos, hogy a termék értékesítés és a szolgáltatás nyújtás megkezdése előtt elkérjük a vevő nevét és címét. A megadott adatokkal kapcsolatban semmilyen ellenőrzési kötelezettsége nincs az értékesítőnek. Nagyon fontos azonban, hogy „Ismeretlen vevő” névre soha ne bocsássunk ki számlát.
Konklúzió
Véleményünk szerint azoknak a vállalkozásoknak, akik eddig „tradicionális okokból” üzemeltettek pénztárgépet, de az ügymenetük megengedi az áfás számla kibocsátását, épp ideje átállni áfás számla kibocsátására.
A váltás vélhetően jóval kevesebbe kerül majd, mint egy új pénztárgép vásárlása, az üzemeltetés pedig tényleg a töredéke annak, amennyit egy pénztárgép igényel.
A Számlázz.hu rendszerében a regisztráció ingyenes, és a legdrágább díjcsomagunk is alig haladja meg a havi 1.000 Ft-ot.
Részletek itt: kattintson, regisztráció indítása pedig itt: kattintson.
Frissítés 1:
Ügyfélszolgálati levélváltás Facebook bejegyzésünkben itt: kattintson ide.
Frissítés 2:
Konkrét kérdésre válaszolunk itt: kattintson ide.
Frissítés 3:
Az RSM szakértőjének állásfoglalása szerint sem kell mindenkinek online pénztárgépet vásárolni. Bővebb információ a blogbejegyzésükben.