Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2020.03.30. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!

Ethan Hawke és Julie Delpy – 1995, 2004, 2013

Képzelted már oda a saját történeted elé a “10 évvel később” feliratot? Tudod, mint a filmeken, amikor a történet hirtelen vált egy nagyot, a főhősök hirtelen ugrással öregszenek egy tizest, a díszlet, a ruházat, a smink és a technológia hirtelen fejlődik egy évtizednyit, és pillanatok alatt létrejött az időugrás.

Mai startup vállalkozóként el tudod képzelni magadat és a vállalkozásodat 2025-ben? Izgalmas lenne megnézni, hogy él-e még egyáltalán, ugye? Pedig ha frissen léptél piacra, és gyors globális növekedésre szántad a piacteremtő ötletet (vagyis valóban egy definíció szerinti startup-ot hoztál létre), akkor alig 10% esélyed van rá, hogy a következő évben is ugyanezzel foglalkozz. Statisztikák szerint csak minden tizedik startup éri meg a második szülinapját, más források szerint a negyede bukik meg az első év után, de a startupok fele eszerint a kimutatás szerint is csak három életévet bír ki, a tizedik évet pedig mindössze 29%-uk éri el.

A startup kifejezés 2011-ben, Eric Ries Lean Startup c. könyvéből lépett világkörüli pályára, ahol ezt a meghatározást kapjuk rá: “olyan vállalkozás, amely célja egy új termék vagy szolgáltatás létrehozása szélsőségesen bizonytalan feltételek között”. Forrása a Szilícium-völgybe tehető, de akárhol is születik egy startup, a koncepció szerint globális piacra lő, és robbanásszerű növekedési potenciállal rendelkezik. Alapja mindig egy meglepően jó ötlet, és lehet, hogy egy bizonyos társadalmi csoport egy korábban még fel sem ismert problémájára ad választ, de nagyon valószínű, hogy (akár befektetővel, akár anélkül) rengeteg munkát kell fektetni bele, még ha kiemelkedően kreatív, innovatív ötletről van is szó.

Szakállas startup

Ha elfogadjuk ezt a kibővített definíciót, akkor bizony a Számlázz.hu 2005-ös megalakulásakor, a startup kifejezés születése előtt 6 évvel már hamisítatlan startup volt. Akkor még senki sem tudta, hogy életképes-e az ötlet, és valójában a 2010-es “komolyanvétel” pillanatáig hatalmas felhasználószám-bővülést nem is produkált. Ezer regisztrált felhasználó és 5 évnyi folyamatos fejlesztés után tették fel maguknak a kérdést az alapítók: “van ennek egyáltalán értelme?”. Miután saját maguk nem tudtak rá válaszolni, ikonikus kérdésüket az e-commerce első számú hazai tanácsadójának asztalára is letették. Kis Ervin Egon ekkor tolta a Számlázz.hu mögé azt az üzleti modellt, ami azóta is stabilan növekvő pályán tartja az akkori startup-ot.

Újabb öt, tehát működésének összesen 10 éve alatt az egykori startup felnőtt, de a növekedéssel egyáltalán nem állt le. Az induló vállalkozást jelző “start-up” kifejezés helyett mondhatjuk rá nyugodtan azt, hogy “grow-up”, mert a kezdetek bizonytalansága óta a folyamatos növekedés, és az “érett felnőttkor” jellegzetességei sokkal közelebb állnak hozzá.

Milyen egy tízéves startup? Ha körülnézünk a magyar és nemzetközi piacon, találunk néhány érdekes példát – amelyek, ha igazán őszinték vagyunk, ma már egyáltalán nem startup-ok, hanem a XXI. századi vállalkozói kultúra felnőtt egyedei. Róluk szóltak anno az esettanulmányok: 2004 óta, 11 éve (!) Facebook-ozunk, 2007 óta, 8 éve közvetíthetünk élőben videót a Ustreamen, 2009 óta (6 éve) készíthetünk Preziket, 2010 óta (5 éve) Instagramozhatunk, csak hogy az ikonikusabb ex-startupokat említsük.

= grow-up?

Vajon mik azok a vonások, amelyeket ezek a cégek megtartottak akkori attitűdjükből, gondolkodásukból, és mi az, amit szerencsésen levetkőztek, mert akadályozták a működésüket, növekedésüket? Mi az, amit a “nagyvállalattá válással” kellett megtanulniuk menet közben?

Ezt egyedül a 2005-ös alapítású, idén 10 éves Számlázz.hu példáján tudjuk megmutatni: nálunk ezek azok a sikerkritériumok, amikhez továbbra is ragaszkodunk még ha a kezdeti “felemelkedés” során váltak is sajátunkká:

  1. Innováció – folyamatosan, napi szinten, a lélegzetvétel természetességével újítani, figyelve a trendeket, hogy mindig előttük maradhassunk néhány lépéssel.
  2. Technológiai megújulás – nap mint nap, ugynúgy, ahogy a szemléletbeli innováció is mozgat minket. Igazi informatikai gurukkal dolgozunk, akik a még fel sem merült, de hamarosan előkerülő problémákra is ismerik a választ, a következő technológiát.
  3. Üzleti szemlélet – bár a tanulási folyamat egy pillanatra sem áll le ezen a területen sem, kaptunk egy agilis szemléletmódot, amit a cég minden területén tudunk alkalmazni.
  4. Felhasználók – az első pillanattól kezdve ma is, mindig is ők vannak előtérben, az, hogy élményszerű felületet kapjanak a megbízhatóan stabil számlázójukhoz.
  5. Valós problémák valós megoldása – felmerülnek helyzetek (akár kívülről, a piacról, akár belülről, a cég irányából), de nem hagyunk elvarratlan szálakat, ahogy álproblémákat sem kreálunk és oldunk meg.
  6. Fókusz – arra, amihez értünk. Nem indítunk webshopot, könyvelőprogramot, nem készítünk traktorokat.
  7. Elkötelezettség – ez az életünk, ebben élünk, 10 éve tart a lelkesedés. Mert hisszük, hogy azzal amit csinálunk, kicsit megváltoztatjuk az emberek gondolkodásmódját. A Számlázz.hu használata által egy kicsit tényleg profibbak lesznek a cégek.

Az elmúlt tíz év (2005. augusztusában indultunk) az online számlázóról szólt: folyamatos továbbfejlesztéséről, törvény-állóságáról, funkcionalitásáról, felületéről, felhasználóiról, technológigai stabilitásáról. A tizedik szülinap nekünk is nagyszerű lehetőséget kínál visszatekinteni, és saját magunknak is “megmagyarázni” a történetet: hogy jöhetett nekünk ez így össze. Az Internet Hungary-n szóban is elmeséljük majd.

KIPRÓBÁLOM MOST

Ha neked még nincs saját számlakibocsátó fiókod, itt regisztrálhatsz magadnak, akár ingyen!