Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2018.02.26. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!
„Van bennem egy adag diszruptivitás, hajlamos vagyok kitörni a jelenlegi keretekből, és olyan megoldásokat kitalálni, amik gyakorlatilag pusztítólag hatnak az aktuális algoritmusokra.” – vallja Stygár László, aki 12 éve pusztítás helyett valódi értéket épít, közvetít, fejleszt tovább, a Számlázz.hu-ba „csomagolva”. Mivel a magyar piacon (is) ritka, hogy 45 ezer vállalkozó egyetlen szolgáltatásban/cégben olyan mélységben megbízzon, hogy minden számlázási adatát rábízza, ezért a Bizalmi Kör is kíváncsi lett a történetünkre: a 2017 júniusi Bizalom Napon elmeséltük, hogyan jöhetett ez nekünk így össze. Stygár László előadásának szövege következik:
Elindult a Számlázz.hu
2005-ben saját vállalkozást alapítottunk, de valójában nem voltunk vállalkozók. Hosszú hajú, papucsos pizzafalók voltunk, nagyvállalatoknak fejlesztettünk szoftvert, webes alkalmazásokat. A számlázás viszont nagyon kínos dolog volt, akkor még csak telepítős szoftverek voltak, elég silányak, úgyhogy magunknak fejlesztettünk egy webes számlázót: ez lett a Számlázz.hu. Ez pedig túl jó volt ahhoz, hogy csak mi használjuk, így szinte azonnal megnyitottuk másoknak is, és freemium modellben értékesíteni kezdtük: induláskor havi 1000 Ft volt a fizetős verzió (amúgy jelenleg is mindössze 1200 Ft a legdrágább csomagunk).
Öt éven keresztül rengeteget dolgoztunk, éjszaka, hétvégén fejlesztettük, aminek hamarosan meg is lett a gyümölcse: az ötödik év végére kb. 900 vállalkozás használta (jelentős része ingyenesen), az árbevételünk pedig felszökött akár havi 60-70 ezer Ft-ra is, úgyhogy csak egy picit kellett hozzátenni, hogy a szerverdíjakat ki tudjuk fizetni. Annyit dolgoztunk, hogy válóper éppen nem volt, de a család alig látott minket.
Az ötödik év végén a bátyám – aki ma is az ügyvezetői teendőket látja el – megkérdezte, hogy „gyerekek, meddig akarjátok ezt a költséges hobbit űzni?” (A „költséges hobbi” megnevezés azóta elhíresült mondás cégen belül.) Ugyanis kiszámolta, hogy mennyi időt foglalkozunk a Számlázz.hu-val, és felszorozta azzal az óradíjjal, amivel a Magyar Telekomnak meg a többi cégnek dolgoztunk, és olyan összeg jött ki, hogy a szeme szikrát hányt. Láttuk, hogy valami nem stimmel…
Megújult stratégia
2010-ben megkerestük Kis Ervin Egon üzleti tanácsadót, hogy mondja meg, mit csinálunk rosszul, vagy mondja azt, hogy “hagyjátok abba, ez egy sivatag, ide nem érdemes tulipánhagymát ültetni”. Egon ekkor adott egy hétszámjegyű árajánlatot, ami nagyobb volt, mint az akkori éves árbevételünk… Valójában nem tudjuk, miért döntöttünk amellett, hogy elfogadjuk, de életünk egyik legjobb döntése volt. Viszont feltettük a kérdést:
„Lehet, hogy ezt kifizetjük neked, és kapunk egy A4-es oldalt pdf-ben, amin az áll, hogy ez nem megy, hagyjátok abba?” – kérdeztük tőle a munka nyitányaként.
Erre Egon: Igen, lehet.
Mi: Nincs itt valami feszültség?
Egon: Nincs.
Mi: Hogyhogy nincs?
Egon: Azért, mert én megmondom nektek mondjuk 1 millió Ft-ért, de egy cégvezető általában ennek a tízszeresét el szokta költeni, mire magától rájön.
Nagyon komoly munkát végzett, bevételi modellt készített, stratégiát épített, üzleti tanácsokkal látott el bennünket, mi pedig elkezdtük a stratégiát vakon követni. Hogy miért?
Mert megkérdeztük magunktól, hogy mi alapján hozzunk döntéseket? Minden döntésnél számba kellett vennünk, hogy mi a célunk, mi a víziónk, mi a stratégiánk. Ha az az adott döntés segített ezeket elérni, akkor megtettük, ha meg nem, akkor visszautasítottuk. Bármilyen kecsegtető volt az adott választási lehetőség, ha az előre kitűzött stratégiánkat, víziónkat, célunkat nem szolgálta, akkor nemet mondtunk rá.
A növekedés évei
Manapság 44 500 vállalkozás használja a szoftvert. Jelentős expanzió, ezt pedig már nem lehetett tovább csinálni 3+1 fővel, így elindult egy jelentős cégépítési projekt, egy tudatos építkezés. Átvilágítottuk a cégen belüli feladatokat, divíziókat alapítottunk, felelősöket jelöltünk ki. Hülyén hangzik, tudom, de “ipari termelő egységgé alakítottuk a céget”, és ma már közel húsz ember dolgozik a Számlázz.hu-n: fejlesztés, üzemeltetés, marketing, menedzsment, ügyfélszolgálat.
Azért ez nem volt egyszerű menet, mondok egy konkrét lépést Egontól, például az e-számláról. 2010-ben mi voltunk az első olyan számlázó, akik elérhetővé tették bárkinek az e-számla kibocsátását. Akkor nagy biznisznek számított az e-számla, aki ezzel foglalkozott, azt hitte, hogy abból fog meggazdagodni, hogy az időpecsétet eladja (egy e-számla akkoriban 100-200 Ft-ba került, ami körülbelül annyi volt, mint a postaköltség, tehát reálisnak tűnt). Jól emlékszem arra az üzleti megbeszélésre a Zöld Macska nevű ír kocsmában, ahol Egon közölte, hogy az e-számla darabára legyen 6 Ft. Mi ültünk és (belső szleng szerint), járt a szemünk, mint a csigának: 6 FORINT??? Hát azt hittük, hogy ebből veszünk Cadillacet! Cadillacet nem vettünk azóta sem…
De Egon azt mondta, hogy „gyerekek, egy e-számla 6 Ft-nál nem ér többet” és teljesen igaza lett. Ma ott tartunk, hogy a Számlázz.hu-val lehet papír- és e-számlát kibocsátani, és havi szinten 1 milliónál is több e-számlát bocsátanak ki ma nálunk.
2005-ben informatikusok voltunk, 2010-ben igazi vállalkozóvá váltunk, és ha üzletemberekké nem is, de igazi cégvezetőkké, olyan felelős emberekké váltunk, akik a stratégiát már nem saját maguk valósítják meg, hanem képesek embereket irányítani.
Nyugodtan mondhatjátok, hogy “12 éve fejlesztitek a Számlázz.hu-t? De hát mi az anyám tyúkját?? Veszek egy kéziszámlatömböt és megírom…„. Gyakran nem értik, hogy mit lehet ezen fejleszteni – amúgy teljesen jogosan.
Hogyan tudtunk innovátorok maradni?
Például a pénzügyi szektorhoz köthető vállalkozások ilyen innovátorok. Magyarországon az elsőként létrehozott, működő fintech megoldás az autokassza. Röviden ez egy bankszámla-szinkronizáció. Több ember is foglalkozik azzal egy vállalkozásnál, hogy nézze, hogyan érkezik be a folyószámlára a pénz. Annyira sajnálom azokat az embereket, akiknek olyan munkát kell végezni, amiben nincsen semmi kreativitás! Az autokassza lényegében összepárosítja a bankszámlára beérkező jóváírásokat a kibocsátott számlákkal, ami végtelenül leegyszerűsíti egy nagyon kicsi, vagy akár egy középméretű vállalkozás folyamatait is. Az idegőrlő munkát hibamentesen tudják gépek elvégezni.
45000 ember használja a Számlázz.hu-t, minket pedig az lelkesít, hogy mennyi embernek megspórolunk egy csomó időt, energiát: nemzetgazdaságilag mérhető erőforrás-megtakarítást tudunk okozni ennyi felhasználóval.
Mit nevezünk mi sikernek
Siker 1.: A három alapító nagyon különböző skill-készlettel, hozzáértési szakterülettel jött. Jani (Stygár-Joó János) menedzsment érzékkel érkezett, ő lett az ügyvezető. Imi (Regász Imre): az üzemeltetéshez ért nagyon, és én pedig (Stygár László) a szolgáltatásfejlesztést vezetem. Ezt a különbözőséget ki tudtuk használni.
Siker 2.: A stratégiánkat, víziónkat mindig szem előtt tudtuk tartani, mindig afelé törtettünk és haladtunk.
Siker 3:. A legnehezebbet a végére hagytam: 12 éves út van mögöttünk, előttünk még nem tudom mennyi, de ez alatt nemcsak a cégünk bővült, és változott sokat, hanem elsősorban mi: hosszúhajú, pizzafaló informatikusokból váltunk vállalkozókká, üzletemberekké. Ez volt a legnehezebb, és ez a történetnek is a lényege. Ez az fejlődés, amin mi keresztülmentünk.
Köszönöm a figyelmet!