Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2018.02.26. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!
Június 9-én a TrendFM fintech műsorának vendégeként meséltünk pénzügyi technológiai kapcsolódásunkról. Érczfalvi András, A Fintech Világa műsorvezetője Suppan Mártonnal, a Peak Financial Services alapítójával és Varga-Tarr Sándorral, a Számlázz.hu marketingvezetőjével beszélgetett.
Érczfalvi András (ÉA): Hogyan segíthet a fintech a könyvelők életében? Hogyan változtathatja meg a szakmát ez a technológia?
Suppan Márton (SM): Könyvelőcégeket, könyvelőszoftvereket előállító vállalkozásokat startupnak, fintechnek nevezni régen testidegen volt tőlem, nem is igazán tudtam, hogy ezek miről szóltak. Viszont most beleástam magamat, és nagyon jól tettem, mert egyébként nagyon jó cégeket lehet fellelni a piacon, mindenféle szolgáltatási alterületen.
Azt látom, hogy a könyvelés, ugyanúgy mint a bankolás, nagyon papíralapú. A számlázás már nem, Magyarország ilyen téren élen jár, a szabályozó rendszer követelményei miatt is. De maga a könyvelés is ehhez hasonló…
Érdekes, hogy komolyabb földrajzi szegmentációt lehet látni a könyvelői, számviteli szoftverek tekintetében, mint a pénzügyi területen. Siránkozunk folyamatosan, hogy szabályozói nehézségek állnak a fintech igazi elterjedésének útjában, de talán kisebb a szabályozói keretrendszer egy pénzügyi cégnél, ahol dolgoznak azon, hogy határon átnyúló szolgáltatások lehessenek.
(…)
ÉA: Az biztos, hogy a számlakönyvet elfelejthetjük, és nagyon sok időt megspórolhatunk.
Varga-Tarr Sándor (VTS): Nagyon fontos, hogy a Számlázz.hu nem könyvelőszoftver, hanem könyvelőprogrammal is integrálható online számlázó. Az összefüggés az online számlázó és a fintech között érdekes kérdés lehet. A válasz az, hogy mindkettő több mint technológia, egyfajta üzleti szemlélet, ami megreformálja a mindennapi vállalati ügyeinket. Lebontva az ügyfelek igényeire: olyan szolgáltatásokat nyújtunk, amelyek igyekeznek válaszolni az ügyfelek egyre növekvő elvárásaira, és a személyre szabott digitális élményekre helyezzük a hangsúlyt. Ez a szolgáltatási kör alapvetően arra a felgyorsult technológiai fejlődésre épít, amire maga a fintech.
A pénzügyi technológia megoldások már a 60-as évek óta jelen vannak a világban, az elmúlt kb. 2 évben újra felkapott szóvá vált. Ez azért pozitív dolog, mert erősíteni fogja a vállalkozói pénzügyi kultúrát.
Mi is egyébként az egyfős mikrovállalkozóktól a nagyvállalatokig, e-kereskedelmi cégekig tudunk szolgáltatásokat nyújtani, és azt gondolom, hogy a szemléletváltás nagyon fontos hozadéka ennek a sok technológiának.
ÉA: Az edukáció mindkettőtöknél nagyon fontos. Az autokassza valóban hamar elfogadottá válhat, vagy még nagyon sokat kell erről mesélni?
VTS: A folyamatos edukáció elengedhetetlen az elterjedéséhez. Optimista vagyok, mert a Számlázz.hu kategóriateremtő volt az e-számlázás területén, és a fintechen belül is kategóriateremtők vagyunk bizonyos megoldási mechanizmusokban. Az autokasszát már olyan megoldások megelőzték, mint pl. számlázás API-n keresztül, amely a webshopok életét könnyíti meg számlázási automatizmusokkal. Illetve nagyon fontos az online fizetési szolgáltatásunk is.
ÉA: Mi hozza a felhasználói élményt? Az, hogy napi 1-4 órát tud megspórolni?
VTS: Mindenki bele tud helyezkedni egy szituációba: egész nap rohanás, (a vállalkozó) dolgozik, hogy fent tudja tartani a családját, hazaér, és a jól a megérdemelt, családdal tölthető idő helyett leülünk számlákat párosítgatni, nézegetni, hogy bejött-e egy utalás vagy nem jött be, kiment-e a díjbekérő stb… Ezzel jól felbosszantom magam, és a családtól veszem el az időt.
A legfontosabb értéket itt abban látom, hogy visszaadunk időt, energiát a felhasználók számára oly módon, hogy az automatizmusok kiváltanak rengeteg manuális munkát. Ahogy az egyik tulajdonosunk, Stygár László szokta mondani: “Vannak olyan munkafolyamatok, amelyeket robotok is elvégezhetnének emberek helyett, mi csak lehetőséget nyújtunk, hogy akkor robotok végezzék ezt el”. Mindenki foglalkozhat a saját szakmájával, feladatával, igenis egy vállalkozónak nem kell könyvelőnek lennie, vagy online pénztárgépnek, csinálja a maga bizniszét, mi pedig próbáljuk az adminisztrációs terheket levenni a válláról.
ÉA: A felhő-szolgáltatás nem okoz bizalmi kérdést vagy vákuumot? Az emberek megszokták, hogy van papír… Nem is olyan régen volt itt egy nagy cég vezetője, akinek az egyik ügyfele mondta, hogy nem érzi a hatalmat, ha nincs tele az íróasztala papírokkal. A számlánál nincs ez így? Láttam, ott van, átküldtem, lepecsételtem…
VTS: Hála az égnek, ez egyre kevésbé igaz a számlázásnál, az emberek a szabályozói környezet miatt is tudják, hogy nincs szükség arra, hogy lepecsételjék, aláírják a számlákat. Ezek bőven kiválthatóak.
Érzékenyebb terület a bankokkal való együttműködésben történő pénzügyi technológia, itt a bank ad alapvetően egy bizalmi környezetet, hátteret, mint inkumbens intézmény. Másik oldalról viszont mi is olyan biztonsági előírásoknak, jogszabályi környezetnek felelünk meg, “NAV-álló módon”, ami nélkül a felhasználók nem is gondolkodnának bennünk.
Amíg az emberek a közösségi média adataikkal, e-mail fiókjukkal sokszor felszínesebben bánnak, addig sok esetben fel sem merül a netbank-használat kettős autentikáció nélkül. Ezt a fajta biztonsági hátteret hozzuk be mi is, az emberek bizalma is kialakult már, ezt mutatja a több mint 44 ezres ügyfélszámunk.
ÉA: A PSD2 milyen változást hozhat?
VTS: A PSD2 2018. január 13-ra várható, de nem mondom azt, hogy január 14-én egy olyan fintech napra virradunk, ahol minden hirtelen megoldódott, és automatizmusok mentén egy boldog jövő felé lovagolunk a lenyugvó nap fényében… Sokkal inkább gondolom, hogy rá fog erősíteni a már elindult folyamatokra, a bankok pedig még inkább az innováció felé fognak mozdulni. A banküzemeltetésnek rengeteg olyan kötöttsége, jogi klauzulája van, ami miatt természetesen nem elvárható, hogy azonnal rugalmasan reagáljon mindenféle új igényre. Nagyon fontos, hogy mi az online számlázóval a kaptafánál maradunk, viszont a kaptafánál maradva is tudunk olyan kiegészítő technológiákat, integrációkat megvalósítani, amelyekkel ezeket a lassabban mozgó intézményeket segíthetjük.
Alapvetően a fintechnek is két elhatárolása van:
- Diszruptorok, azaz megbontó képviselők, akik maguk akarják kiváltani a meglévő intézmények szolgáltatásait, és
- a támogató fintechek, amilyenek mi is vagyunk, akik együttműködnek a már meglévő intézményi kultúrával.
SM: A Számlázz.hu is nagy nyertese lehet a PSD2-nek, és más cégek is, akik már tényleg jó IT architektúrával digitalizálták ezeket, ebben az esetben a számlázási folyamatokat, vagy akár a bérszámfejtési folyamatokat… A bankok a PSD2-vel kényszerből a nyertesei lesznek ennek a helyzetnek, valószínűleg valóban nem január 14-én.
ÉA: Két kérdés: “Jaj” a könyvelőknek? Érdemes szolgáltatási csomagokat kínálni a KKV-knak?
VTS: Nagyon nem “jaj” a könyvelőknek! Attól, hogy robotmunkát automatizmussal kiváltunk, ez nem fogja elvenni emberek munkáját, hanem tudásalapúbbá teszi, valamint egyszerűbbé, hatékonyabbá és gyorsabbá. Közel 20 könyvelőrendszerrel vagyunk integrálva, és nagyon fontos, hogy egy könyvelőnek nem azt fizetem ki, hogy tudja-e, melyik gombokat kell nyomogatnia, hanem annál egy sokkal átfogóbb tudást fizetek meg, főleg a mai világban.
A csomagos vagy dobozos termékek kapcsán: szerintem minden támogatandó, ami elmozdulást jelent a hatékonyabb, fejlettebb irányokba. Úgyhogy én jó dolognak tartom, mi is csomagokat kínálunk első körben, és ezen felül vannak a személyre szabott megoldások. Szerintem ez minden szolgáltatónak az előnyére válik, de a nap végén, ami a legfontosabb, hogy a felhasználó az igazi nyertes.