Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2018.02.20. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!
Rengeteg a kérdés a 2018. július 1-jétől teljesítendő online számlaadat-szolgáltatási kötelezettséggel kapcsolatban. Ezek legnagyobb részére a Trend FM decemberi műsorában Stygár László szolgáltatás-fejlesztési vezető válaszolt, alább olvashatod a beszélgetés rövid kivonatát. Szeretnél többet tudni az Online számla rendszeréről? Olvasd el a NAV által készített összefoglalót! Szeretnél tökéletes biztonságban lenni, akár jóval a 2018. július 1-i határidő előtt? És máris élni a járulékos előnyökkel, melyekről itt is beszélünk? Kezdd el az online számlázást már most! Szeretnéd meghallgatni a beszélgetést? Kattints a podcastért! Íme a műsor kivonata:
1. Többet tud, mint a kéziszámla, viszont ingyen. És júliustól is NAV-álló. Mi az?
Damoklész kardjaként lebeg a magyar vállalkozók feje felett az idén júliusban érvénybe lépő jogszabály – az “online számla rendszere” – melynek lényege, hogy a kiadott számlákról a NAV azonnal információt szeretne kapni. Arra való tekintet nélkül, hogy a számlát kéziszámlatömbből vagy online számlázóból, a weben keresztül, esetleg számítógépre telepített szoftveren keresztül bocsátották ki, ha az áfa-tartalma minimum 100 000 Ft, vagy afölött van, ezt online fel kell küldeni az adóhatóság felé. Csakhogy a kéziszámlatömböt jó pénzért meg kell vásárolni (és persze elvesztés esetén súlyos büntetéseket fizetni, de még a sima „üzemeltetés” is egy vagyon, kiesett munkaidővel, postázással és hasonlókkal együtt), online számlázót pedig ingyeneset is találsz. 100%-ig NAV-állót. Ami júliustól is az lesz.
2. Fél év van hátra. Érdemes megfontolni az online számlázóprogram használatát?
Bár a NAV eredeti célja a jogszabállyal az adó-fegyelem növelése, azaz a feketegazdaság visszaszorítása, de ezzel együtt még a magyar vállalkozások egyre alaposabb digitalizálása felé is mutat. Ugyanis abban az esetben is ha véletlenül kézzel / tollal / papírra írva számláztál, a NAV rendszerébe ugyanúgy be kell vinni napokon belül a kéziszámlák adatait, mint ha egyenesen a gépbe írtad volna (határidőkről pontosabban itt). Dupla adminisztrációval szeretnél szembenézni? Vagy szeretnél rögtön a számítógépeden számlázni, és rábízni a gépre, hogy az adatokat felküldje helyetted? Fontold meg, igen, szerintünk érdemes.
3. Milyen szankcióval jár, ha mégsem juttatod el az adatokat a NAV-nak?
Eddig is 8 évig meg kellett őrizni a számlatömböt, eddig is laponként félmilliós büntetésre számíthatott, aki elveszítette azt. Ezt fejeli meg a NAV azzal, hogy ha az adatokat nem küldtük be, szintén félmilliós bírságot vet ki:
“…. kötelezettségnek a megszegése miatt a magánszemély 200 ezer forintig, más adózó 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.”
Már csak ezért is, minden magyar vállalkozásnak a webes számlázók használatát javasoljuk. A kéziszámlával szemben ráadásul ennek semmilyen díja nincs – vannak ingyenes számlázók, melyek tökéletesen megfelelnek ennek a követelménynek.
4. Hogyan lehet mindebből versenyelőnyt kovácsolni?
Valójában ez nagy lehetőség a digitalizáció felé. Egyszerű email-fiók nyitásához foghatóan egyszerű folyamat egy online számlázó használatának megkezdése. Ha egyszer kipróbálod, biztos, hogy nem térsz vissza a kéziszámlatömbhöz, és így kovácsolhatsz magadnak szükségből erényt, hiszen ezek a szoftverek már nem pusztán számlázók (bár lehet őket ekként is használni). Képesek azonban olyan valódi versenyelőnyt érő extra szolgáltatásokat nyújtani, mint például fizetési felszólítások küldése, kapcsolattartás a könyvelővel, online fizetés, digitális archiválás, vagy 2017 első fintech megoldás, az autokassza.
5. Mikor érdemes elkezdeni? Várjam meg a nyári határidőt?
Legtöbbször év végén szoktak számlázót váltani a vállalkozások, hogy januártól már új számlázót használhassanak, de ha idén ezt a nagy dátumot néhány nappal el is szalasztottad, semmi baj, bármikor az év folyamán lecserélheted az elavult folyamatot, abbahagyhatod a kézzel számlázást, és a regisztráció pillanatától küldheted számláidat online. Vevődnek. Júliustól pedig a NAV felé, kockázat vállalása nélkül.