2018 július elsejétől a 100 000 Ft feletti áfatartalmú számlákat azonnal és online el kell küldeni a NAV rendszere felé (ha a vevő magyar vállalkozás). Az adatküldést azonnal és automatikusan kell elvégezniük a számlázószoftvereknek. Mit jelent ez a Számlázz.hu esetén?
Számlázz.hu házi feladata: PIPA!
A Számlázz.hu-t jelenleg közel nyolcvanezer vállalkozás használja (2018. június végi adat), és ezek a vállalkozások nagyjából havi másfélmillió számlát bocsátanak ki. Ezen számlák egy részét (ha az áfatartalom 100 000 Ft felett és a vevő magyar adóalany) el kell küldeni a NAV rendszere felé (NAV online számlázás).
Mindezt a következőképpen kell elképzelni:
- ez a 80 000 vállalkozás folyamatosan számlázik: napi 24 órán keresztül, elsejétől harmincegyedikéig,
- tehát folyamatosan, óráról órára, percről percre nő azon számlák száma, amelyek adatait a Számlázz.hu-nak továbbítania kell a NAV rendszere felé.
Ennek megfelelően a Számlázz.hu motorházteteje alatt folyamatosan dolgozik a “NAV számlabeküldő modul”. Az ő feladata, hogy gyorsabban küldje be a számlák adatait a NAV-hoz, mint ahogyan a közel 80 000 vállalkozás kibocsátja ezeket a számlákat.
Ha ugyanis véletlenül előfordulna az, hogy a NAV felé adatot továbbító modul sebességben lemaradna a számlát kibocsátó vállalkozások mögött, akkor soha nem tudná utolérni magát. Ne felejtsük el, hogy a Számlázz.hu-s vállalkozások folyamatosan számláznak – nem is beszélve arról, hogy a Számlázz.hu használatát havi szinten több ezer új vállalkozás kezdi meg, tehát a kibocsátott számlamennyiség hónapról hónapra jelentősen nő.
A Számlázz.hu informatikusai számára tehát a sebesség kiemelkedő fontosságú tényező. Szerencsére (illetve hát valójában ez nem szerencse kérdése 🙂 ) a Számlázz.hu informatikusai korábban is rendkívül nagy felhasználószámú, kritikus rendszereket fejlesztettek és üzemeltettek, így a NAV online számlafeladás számunkra csak egy volt a folyamatos kihívások közül, amelyeket nem csak élvezünk, de egyenesen igénylünk.
Váltsunk azonban optikát, és nézzük meg azokat a kihívásokat, amellyel az adóhatóságnak kell szembenéznie!
A NAV és az ő kihívásai
Ami fent piciben (piciben? 80 000 számlázó vállalkozásról beszélünk!), szóval amit fentebb piciben láthattunk, az a NAV szemszögéből nézve lehet akár hatalmas számla-cunami is. Nekik minden:
- a teljes magyar nemzetgazdaságban kibocsátott
- 100 000 Ft áfatartalom feletti
- magyar vállalkozások felé kibocsátott számlákat fogadniuk kell.
Nincs információnk arról, hogy hány magyar működő vállalkozás van, ezek havi szinten hány darab számlát bocsátanak ki, illetve ezek hány százalékát kell a jogszabályi előírások miatt beküldeni, azaz a NAV részéről fogadni. Valószínűleg havi szinten a NAV rendszerének több százezer, de akár milliós számban kell számlákat befogadni. És nem csak befogadni, hanem feldolgozni, értelmezni, és szétszortírozni az egyes vállalkozások NAV-os fiókjaiba. Informatikai szempontból ez nem tűnik kis feladatnak!
További nehézséget okoz majd a NAV szakembereinek a rendszer üzemeltetése. Miért is?
A NAV szemszögéből nézve az egész számlafogadósdi egy végtelenített, soha véget nem érő futószalaghoz hasonlít: balról érkeznek az “uborkásüvegek” (a számlák), amelyek mindegyikét el kell venni és fel kell dolgozni. Ezen a futószalagon aztán tényleg nincs megállás: az összes magyar vállalkozás “folyamatosan” számláz, tehát az év minden napján, a nap minden órájában. Egyetlen uborkásüveg sem törhet össze!
Ami a Számlázz.hu-nak is kihívás, az itt a NAV rendszerénél fokozottan jelentkezik, hiszen velük “szemben” ott áll az összes magyar számlakibocsátó. Mi fog történni például rendszerkarbantartás esetén? Minden informatikai rendszert le kell állítani időnként: szervercsere, adatbázis-karbantartás, ilyesmik. Amíg tervezett karbantartás miatt áll a NAV rendszere, a számlák (uborkásüvegek) addig is keltkeznek, érkeznek, és rendszerindításkor ezeket a számlákat is el kell venni, fel kell dolgozni, utol kell érniük önmagukat.
Mindez persze nem lehetetlen, hiszen a NAV által fejlesztett rendszer eddigi bevezetése példamutató átgondoltságról tesz tanúbizonyságot: akár a számlázóprogram-gyártókkal való kommunikációt nézzük, akár a bevezetés ütemezését, akár a támogatói weboldalon elhelyezett információkat. Mi bízunk abban, hogy ha kisebb döccenők lesznek is a 2018 július 1-i induláskor, alapvetően zökkenőmentesen és folyamatosan fog működni a jogszabályban előírt számlák továbbítása a NAV rendszere felé – ráadásul a Számlázz.hu esetében teljes mértékben a motorháztető alatt: így egyáltalán nem zavarja majd napi munkájukban a Számlázz.hu-t használó vállalkozásokat.
Szeretnél többet tudni a NAV online számlázásról?