Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2019.05.28. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!
A jelenlegi jogszabályok szerint (2018.07.25.) a számlán abban az esetben kötelező megadni a vevő adószámát, ha a számla áfatartalma eléri vagy meghaladja a 100 000 Ft-ot (és persze ha a vevőd vállalkozás vagy vállalkozó, tehát ha van adószáma). Ez a keretösszeg nem véletlenül egyezik meg a NAV online számla rendszerébe beküldendő számlák minimális áfaösszegével, hiszen a beküldés alapja minden esetben a vevő adószáma.
Ha kézzel bocsátod ki a számlákat, akkor könnyű dolgod van, hiszen a Számlázz.hu a vevőd nevének gépelése közben azonnal és automatikusan feldobja a vevőd összes szükséges adatát (név, cím és adószám) – ráadásul nem csak a társas vállalkozások, de egyéni vállalkozók esetén is. Ez az egyik szuper szolgáltatás, amely a Számlázz.hu-t használókat NAV-állóvá teszi, hiszen:
- a vevő adószámának megadása jelzi, hogy ez az értékesítés nem magánszemély, hanem vállalkozó felé történik, és
- ha az áfatartalom legalább 100 000 Ft, akkor a Számlázz.hu az adószám segítségével azonnal továbbítja is a számla adatait a NAV rendszere felé. PIPA!
Mi a helyzet a vevő adószámával abban az esetben, ha az értékesítés például webáruházban történik, a számlázás pedig automatikusan, a méltán népszerű Számla Agent szolgáltatásunk segítségével? Ebben az esetben a számlázás során a vevő az egyetlen ember, aki részt vesz a folyamatban, és ő adja meg a saját adatait is. Ez bizony rejt némi veszélyt is, hiszen a számla adattartalmáért minden felelősség a számlakibocsátót terheli.
Mi történik akkor, ha:
- a vásárlás során a vevő a vállalkozása adatait adja meg, pl.: “Alma Kft”,
- de a vállalkozása adószámát nem adja meg, vagy hibásan adja meg?
Ebben az esetben a vásárlást a Számlázz.hu (adószám híján) magánszemélyek felé történő értékesítésként kezeli, és a vonatkozó számlát nem küldi el a NAV rendszere felé akkor sem, ha annak áfatartalma 100 000 Ft (vagy több). Ez pedig bizony baj, mert ha a vevő adataiból kiderül, hogy a vevő vállalkozás, és a számlán nem szerepel a vevő adószáma, akkor bizony itt egy kötelező tartalmi elem hiányzik, amit a NAV online számla rendszertől függetlenül is szankcionál a NAV – nem is beszélve az online számlabeküldés elmaradása miatti számlánként akár 500 000 Ft bírságról…
Hogyan nyújt erre a problémára megoldást a Számlázz.hu?
Készítettünk egy olyan automatizált felületet, amely a vevőd adószáma alapján visszaadja a vevőd nevét és címét. Ezek az adatok közvetlenül a NAV adatbázisából érkeznek a NAV Online Számla rendszerén keresztül. Ha webáruházat üzemeltetsz, célszerű lehet a vevőd adatai helyett pusztán az adószámát bekérni, és a NAV-tól kapott név és cím adatokkal számlázni. A folyamat technikai részleteit a Számla Agent dokumentáció 13. fejezetében találod:
“13 Adózó lekérdezése
Számlázz.hu Agent híváson keresztül lehetséges megadott adószámra lekérdezni annak helyességét és az adózó adatait. Az adatok a NAV Online Számla Rendszeréből származnak. Az interface segítségével egy webáruház számlakiállítás előtt meggyőződhet a vevő adószámának helyességéről.”
(A teljes Számla Agent dokumentáció megtekintéséhez kattints ide).
Szeretnéd, hogy a vevőd hanyagsága miatt se fenyegessen NAV-bírság?
Számlázz velünk, és használd a mindenkor NAV-álló Számla Agent-et!
Szeretnél többet tudni a NAV online számlázásról?