Sorozatunk első részében Stygár László, szolgáltatásfejlesztési vezetőnk és egyik alapítónk mondta el, hogyan látja az elmúlt 15 évet, a múltat és a jelent (na jó, egy kicsit a jövőt is 🙂
A 200 ezres szám persze önmagában is szép, de az már stratégiai munka kérdése, hogy mi rejlik mögötte. A Számlázz.hu ma már valóban nem csupán NAV-álló online számlázó, hanem a vállalkozói-pénzügyi szolgáltatások egész tárháza. Az autokassza, az autokata, a Riport, a QUiCK, a SMARTBooks nem csupán a számlázásban nyújt segítséget, hanem a regisztrált felhasználók teljes pénzügyi adminisztrációjának hatékonnyá tételében is.
Sorozatunk második részében első, igazán komoly üzleti stratégiánk kidolgozója, Kis Ervin Egon mondja el, hogyan látja a fejlődést 2010 óta. A közös munkát akkor kezdtük, amikor még kevesebb mint 1000 regisztrált felhasználónk volt, de 200 000 regisztrált vállalkozáson, 80 millió kiállított számlán és egy évtizeden túl is folytatjuk.
Kis Ervin Egon üzleti stratéga, e-commerce tanácsadó,
a SmartCommerce Consulting vezetője
Mikor és mit hallottál először a Számlázz.hu-ról?
Teljesen proaktívan találtam rá 2008-ban. 17 éve Linuxot használok, és akkoriban már csak a számlázás miatt volt a gépemen a „legelterjedtebb operációs rendszer”, amitől véglegesen szerettem volna megszabadulni. Mivel a kézi számlatömb használatát már akkor is nagyon cikinek éreztem volna, gondoltam, rákeresek a neten, van-e már online számlázó. Nem emlékszem rá, hogy volt-e másik találat, de akkoriban elvileg már egy-két másik szereplő is lehetett. Mindenesetre a Számlázz.hu tetszett, regisztráltam és 2009. január 1-től át is álltam rá.
Milyen volt stratégiát alkotni a három alapító informatikussal közösen? Milyen kihívásokkal kellett megküzdenetek eleinte együtt? Kezdettől fogva megvolt a közös hang?
A közös hangot az első pillanatban megtaláltuk egymással, elsősorban Stygár Lacival, de aztán a többiekkel is, akik kezdetben picit gyanakodva néztek rám. A tanácsadó nem számít népszerű figurának a kisvállalkozói körben, aminek főleg az az oka, hogy nem mindig és mindenkinek világos a szerepe és az érték, amit teremteni tud. Talán ez volt az egyetlen igazi kihívás, mert aztán amikor beindult a közös munka, mindannyiunk számára rendkívül inspiráló volt – illetve 10 év után is még mindig az, sőt, talán egyre izgalmasabb.
A Számlázz.hu messze a legsikeresebb tanácsadói projektem, aminek egyik fő oka a három alapító személyisége. Egyrészt meggyőződésem, hogy ők az ország legjobb informatikusai közé tartoznak, másrészt ezzel az is együtt jár, hogy pontosan tudják, mi az, amihez értenek, és mi az, amihez nem. Attól kezdve, hogy együtt dolgoztunk, semmilyen üzleti döntést nem hoztak meg anélkül, hogy velem megbeszélték volna. De ez nem azt jelenti, hogy mindig én mondtam meg, mit csináljanak! Folyamatos, termékeny párbeszéd és közös munka eredménye az, ahova eljutottunk.
Miben érzed másnak a Számlázz.hu-t, mint más online számlázókat vagy más informatikai vállalkozásokat?
A Számlázz.hu legnagyobb előnye, hogy kezdettől fogva nagyon világos vízió mentén haladtunk. Minden lépésünk mögött jól átgondolt üzleti stratégia húzódik meg, soha semmit nem csináltunk ad-hoc és egyetlen eredményünk sem véletlen. Ez nekünk annyira természetes, hogy mindig meglep, amikor azzal szembesülök, hogy a külső szemlélő számára mennyire nem az. Ami egyébként nem baj, mert pont attól vagyunk sikeresek, hogy a szolgáltatásainkat, árazásunkat vagy a hirdetéseinket ugyan le lehet másolni, de a logikát, ami mögötte van, nem – mert nem, vagy csak nehezen látható.
Sok informatikai céggel dolgoztam már együtt az elmúlt 22 évben, amióta a digitális bizniszből élek. A Számlázz.hu mind közül kitűnik abban, hogy ha itt bármilyen rendszerfejlesztést vagy átalakítást elhatározunk, azt az IT a legmagasabb színvonalon, alapvetően a tervezett időben és többnyire teljesen hibátlanul oldja meg. Ez így megy, amióta ismerem őket. 2010-ben is, amikor az első 3 éves stratégiai tervet készítettem nekik, a három alapító végighallgatta a záróprezentációt, két-három elemmel kapcsolatban megkérdezték, hogy biztos kell-e, vagy miért kell, majd eltűntek három hónapra. Amikor visszajöttek, kész volt a rendszer, és minden pontosan úgy volt benne, ahogy kellett. Kompromisszumok, gányolás és hibák nélkül. Ez rendkívül ritka, legalábbis én nem sok cégnél tapasztaltam.
Mi volt nálunk a legnagyobb siker és a legnagyobb kudarc stratégiai értelemben az elmúlt 10 évben?
Az elmúlt 10 év lényegében egyetlen folyamatos sikertörténet. Ha mégis nagyon ki kéne emelni valamit, akkor én azt mondanám, hogy a legnagyobb eredmény, és egyúttal a legkevésbé jellemző a hazai vállalkozó szektorban, hogy az alapítók képesek voltak elengedni az irányítást és azt független szakembereknek átadni. Sajnos láttam néhány rossz példát arra, hogy tesz tönkre egy vállalkozást a saját korlátait felismerni nem képes tulajdonos. Mindezt ráadásul úgy, hogy miközben az alapítók – mindhárman a maguk területén – hátrébb vonultak és átengedték az operatív irányítást, a saját szellemiségüket, elkötelezettségüket a jó termék iránt képesek voltak cégkultúrává formálni.
Ma a Számlázz.hu-ban mintegy 25 ember dolgozik, de naponta hallom, tapasztalom, hogy az ügyvezetőtől az ügyfélszolgálatosig mindenki úgy beszél, gondolkodik, mintha ő is egy lenne az alapítók közül. Az egészben az a legdurvább, hogy amit most elmondtam, a Számlázz.hu esetében nem marketing bullshit! Mondok egy konkrét példát: ha néhanapján jön az ügyfélszolgálatra egy cifra káromkodásokkal teli levél egy kiborult ügyféltől, miután válaszoltunk neki, az esetek 99,9%-ban elnézést kér és szívecskés emojikkal és lepkés virágokkal köszöni meg a segítséget.
Mit javasolnál egy mai kezdő informatikai vállalkozónak, milyen irányba lépjen, mivel kezdjen? Mi a siker titkai a mai informatikai-vállalkozói környezetben?
Ma is csak azt tudom mondani, amit mindig: ismerd a piacot, ismerd a terméket, érts nagyon ahhoz, amit csinálsz és csináld is a lehető legjobban. A legfontosabb, hogy teremts értéket az ügyfeleidnek, ugyanis tartós siker, üzleti profit csak a hozzáadott értékből lesz. A konjunktúralovagok előbb-utóbb eltűnnek.
Persze a legjobb, ha mindezt tervszerűen, átgondoltan, egy jó stratégia mentén csinálod, amiben legjobban egy jó stratégiai tanácsadó tud segíteni, de nem azért, mert okosabb nálad, hanem azért, mert kívül van. A tanácsadó legnagyobb hozzáadott értéke, hogy kívülről lát téged!
Van olyan Számlázz.hu-hoz kapcsolódó anekdotád vagy vicces élményed, amit megosztanál a Számlázz.hu blogon?
Ennyi év alatt rengeteg történet összegyűlt már, de az egyik legkedvesebb talán a kezdetekre visz vissza. Az első két-három évben havi egy alkalommal találkoztam a három alapítóval, amikor is egy délután alatt átbeszéltük az addig összegyűlt kérdéseket. Ezek a találkozók többnyire egy viszonylag elhagyatott kávézóban zajlottak valahol a Váci úton. Az egyik ilyen találkozón a beszélgetés során egy szörnyű gyanú fogalmazódott meg bennem és rögtön fel is tettem a kérdést: Srácok, ti egymással is csak ilyenkor találkoztok, amikor velem? Csodálkozva néztek rám, majd megkérdezték, hogy miért, úgy gondolom, hogy gyakrabban kéne? Mondtam nekik, hogy igen. Ők pedig szófogadóan kibéreltek egy irodát és hetente egyszer ott összeültek a laptopjaikkal. Addig mindegyik a saját home office-ában írta a kódsorokat, úgyhogy a Számlázz.hu már létrejöttekor járványálló volt.
Szeretnél többet tudni a NAV online számlázásról?