„Ötlettel tele a padlás.” Akkor mi az, ami egy vállalkozót megkülönböztet a többitől? Mi lehet a siker titka? És egyáltalán: mivel lehet egy Cápát kifogni? Balogh Petya mesélt nekünk ezekről, és a vicces, szomorú, bosszantó pillanatokról is, amelyeket átélt az RTL Klub Cápák között című műsorában, ahol a Számlázz.hu is támogatóként szerepelt.
Melyik volt a Cápák között második évadának legemlékezetesebb pillanata?
Igazából az egész forgatási időszak nagyon izgalmas volt és borzasztóan élveztem. Egyrészt nagyon kellett figyelnem, hiszen gyorsan kellett megérteni, átlátni újabb és újabb üzleteket, iparágakat, és ami a legfontosabb, vállalkozókat. Volt, aki felbosszantott, volt aki elszomorított, és nagyon sok, aki felvillanyozott. Imádom látni azokat az alapítókat, akik tele vannak tettvággyal és meg akarják változtatni a világot. Szerencsére jutott ilyenből is bőven ebben az évadban is. Az egyik kedvencem mindenképpen a CleanGo volt, hiszen egy szenvedély, egy gyerekkori álom és egy érett üzleti lehetőség ért össze egy sztoriban.
Hogyan teltek a forgatások? Voltak vicces sztorik a Cápákkal?
Ami lehet, hogy nem látszik mindig, de nagyon jó hangulatban telt az idő a Cápatársaimmal, rengeteget ugrattuk egymást, sokat nevettünk és élveztük a közös munkát. Gyula rajzolt a tabletjére egy obszcén égboltképet az egyik első forgatási napon és onnantól kezdve minden szegmens felvétele elején, amikor leültünk, azt mutatta felém. Persze voltak olyan pillanatok is, amikor valamelyikünk belegabalyodott egy mondatba vagy gondolatba és annyira röhögtünk, hogy még az egyik kamerás kolléga is lefordult a székéről.
Mi volt a műsor legtanulságosabb pillanata számodra?
Számomra nagyon érdekes volt, hogy egy szélesebb keresztmetszetet mutatott a műsor a hazai vállalkozókból. Ezzel kicsit perspektívába is helyezte azt, amit csinálunk. Voltak szomorú sztorik, amik emlékeztettek, hogy egy vállalkozásból nem csak nyertesen tud kijönni, aki belevág, hanem akár mindenét elveszítheti, vagy fel is adhatja útközben. Voltak olyan vállalkozók is, akikről kívülről látszott, hogy hol siklanak félre, de az is, hogy ezt ők nem tudják/akarják észrevenni, elfogadni. És persze jó volt látni, hogy akár nagyon fiatalon is vannak nagyon jól összerakott, okos, tehetséges vállalkozók, akikről sugárzik, hogy valamiben idővel nagyon jók lesznek.
Amikor a pitcheket hallgattátok, mennyire volt nehéz elkülöníteni az üzletet és az emberi oldalát a dolgoknak?
Az egyik legnagyobb kihívás befektetőként, hogy külön-külön tudjuk értékelni egy lehetőség összetevőit. A nap végén persze minden az alapítón fog múlni, így számomra ez a legfontosabb faktor, de a vállalkozó világképét, gondolkodását, működését legjobban a terveiből és már elért eredményeiből, a piacról alkotott képéből lehet felmérni. Az igazi kérdés, amit én magamnak felteszek, az nem az, hogy a vállalkozó sikeres lesz-e. Hanem az, hogy szeretnék-e vele egy évtizedig együtt dolgozni és tudok-e neki segíteni a sikerhez vezető úton. Ez pedig nagyrészben egy „kompatibilitás” köztünk, a világképünk, a gondolkodásunk között.
Mennyire az ötletben rejlő lehetőségeken és mennyire a vállalkozó tehetségén múlik az, hogy befektetés mellett döntesz?
Ötlettel tele a padlás. Én magam is naponta több vállalkozási ötletet találok ki, gondolok végig. A világ legjobb ötlete sem ér egy fillért se annak a kezében, aki nem tudja azt megvalósítani. És pont ez a megvalósítás a nehéz része, amihez nem csak pénz kell, hanem rengeteg figyelem, idő, türelem, tanulás, fejlődés. Ha egy jó vállalkozó rossz ötlettel indul, akkor viszonylag hamar rájön erre és módosít. Egy rossz vállalkozó egy nagyon jó ötlettel indulva is elakad a megvalósításban.
Óvatosságra int, vagy inspirál, ha számodra még „szűz” szakmai területről érkezik valaki befektetésért?
Szeretek megismerni új iparágakat, területeket, de ebben azért óvatos is vagyok. Sokkal könnyebben és magabiztosabban döntök olyan témák esetén, amikben már tapasztalatom, amiket már értek valamennyire. Egy oktatással, HR-rel vagy online üzleti szolgáltatással (B2B SaaS, szép magyar szóval) foglalkozó cégnek többet is tudok segíteni, jobban értem, hogy mik a sikerkritériumok és mire kell figyelni. Azaz többet tudok hozzáadni és mivel jobban értem, így jobb ajánlatot tudok tenni a csapat számára.
Miben segít a befektetés egy vállalkozó számára amellett, hogy felgyorsítja a célokhoz vezető utat? Mennyire nehéz ma Magyarországon befektetés nélkül sikerre vinni egy vállalkozást?
Meglepő lehet az én számból hallani, de a befektetés nem feltétlenül segít egy céget sikerre vinni, néha többet árt, mint használ. A legtöbb befektető egy „üzleti tervbe vásárol be”, azaz nagy és aggresszív növekedést vár el, eredményeket akar látni gyorsan. Pedig az eredmények előtt mindig sok tanulság, kísérletezés, tapasztalás kell legyen. Ha egy céget előbb kezdünk el skálázni, minthogy jól működne és kiderült volna, hogy tényleg értéket teremt az ügyfeleinek, akkor abból csak baj lesz.
Hogyan kell elképzelni a közös munkát a „kishalakkal”? Mi az, amiben szabadon dönthetnek, és mikor kell fogni a kezüket?
Nekem az a világképem, hogy senkit nem lehet sikerre kényszeríteni. Ha azt remélem, hogy a befektetésemet megsokszorozva visszakapom, azt csak úgy tudom elképzelni, hogy az alapító a következő tíz évben folyamatosan fejlődve, saját rossz döntéseiből tanulva, önállóan vezetve a cégét előbb-utóbb nagyon jó cégépítővé válik, aki egy erős, sikeres csapatot épít fel, egy iparágat átlát, egy terméket vagy szolgáltatást teljes szívvel folyamatosan fejleszt, az egészért felelősséget vállal és magáénak érzi. Ezt kívülről nem lehet rájuk kényszeríteni és nem lehet a döntéseiket kívülről felülírva létrehozni. Azaz én befektetőként sokkal inkább az alapítók mentoraként, segítőjeként, támogatójaként lépek fel, nem vagyok a „főnökük”. Sokat beszélgetünk, olyan témákról, amiben ők elakadva érzik magukat. Próbáljuk együtt átgondolni az őket érő impulzusokat és segítek a saját tapasztalataimmal, illetve a portfóliócégeim tapasztalataival új nézőpontokat adni a vezetőnek. De a nap végén minden döntés az övé – azok minden felelősségével.
Milyen tanácsot adnál azoknak, akik befektetőt keresnek a vállalkozásukhoz? Mivel lehet egy Cápát kifogni?
Legyenek nagyon-nagyon válogatósak abban, hogy kit engednek a cégükbe. Egy ilyen kapcsolat, ha nem megy előbb csődbe a cég, akkor egy évtizedre szól, hosszabb, mint a legtöbb házasság. Korai fázisban a tudás, a tapasztalat többet ér, mint a pénz. Pénz van elég a piacon. Találják meg azt a befektetőt, akivel működik a kémia, akivel alig várják, hogy újra beszélgessenek, akit nem csak a számok, de maga a téma is érdekel. Őket kifogni is könnyebb lesz és a közös munka is egészen más hangulatban zajlik majd.
Melyik befektetéseidre vagy a legbüszkébb és miért?
Igazából minden alapítóra büszke vagyok, akivel dolgozom, mert tenni akarnak, változtatni a világot, építeni valamit. Természetesen nagy a szórás, hogy melyik cég hol tart, mióta dolgoznak, mennyit haladtak. Ha ki kellene emeljek kedvenceket, akkor a Logiscool, a BOOKR Kids és a Prefixbox tart most a legelőrébb talán. Többségükkel már 4-5 éve dolgozom együtt és jó látni, hogy a sok közösen töltött év alatt mennyit fejlődtek, nőttek, alakultak. És jó tudni, hogy tőlük és velük együtt én is rengeteget tudtam tanulni. Nem hiszek a csodákban, egy sikeres cég felépítése Magyarországon évtizedes munka.
A digitalizáció és az online jelenlét már elengedhetetlen ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeres legyen – mit gondolsz arról, hogy sok vállalkozó ezt teherként és szükséges rosszként éli meg?
Ma már nem lehet elkülöníteni egy üzleti brandet és egy személyes brandet. Ahhoz, hogy egy cég sikeres legyen és bizalmat építsen, a vezetőjének is láthatóvá, megismerhetővé, személyes branddé kell válni. Érthető, hogy sokan félnek kitenni az arcukat a kirakatba – sok a troll, a bunkó beszóló, az irigy. De szerintem az ellenérzés jórésze az ismeretlentől való félelem. Ezt is meg kell tanulni, energiát, időt, pénzt kell rá szánni.
A koronavírus rengeteg vállalkozás számára okoz(ott) nehéz hónapokat. Számodra mi az, ami negatív és mi az, ami pozitív tapasztalat volt a koronavírus idején vállalkozóként, cégvezetőként?
Én befektetőként egészen máshogy éltem meg és láttam az elmúlt pár hónapot. Egyrészt tagadhatatlanul volt egy krízis, alakul egy válság, de számomra sokkal érdekesebb az a vonatkozása, hogy egyben egy globális szintű változási hullám is történt. Változás a viselkedésben, a keresletben, a működésben, szinte minden szektorban. És ha a startupoknak egyetlen tulajdonságát kell kiemeljem, akkor az a változásokra való gyors és hatékony reakciójuk. Ez a létük alapvetése, ezért léteznek, ez a funkciójuk a gazdaságban. És bár kevés cégnél lesz ez a bevételnövekedés éve, szinte minden startupnál, ahol tulajdonos vagyok, ez az új stratégiák éve. Amikor kipróbálnak új dolgokat, amikor új módon szólítják meg az ügyfeleiket, amikor változtatnak a termék- vagy szolgáltatáspalettán. És ahogy a világ túllendül ezen az időszakon, megerősödve várják majd a növekedési hullámot.
Mit gondolsz, mit tanulhattak a magyar vállalkozók az elmúlt hónapokban, ami hosszú távon is meghatározó lesz?
Szerintem nagyon hasznos néha a szemléletmódváltás, az újragondolás és az új eszközök megismerése, megtanulása, integrálása. Ezekből bőven jutott minden cégnek és cégvezetőnek. Újraértelmeződött a munkavégzés, az iroda szerepe, a tanulás, a digitalizáció fontossága. Ezeknek hosszú távú hatásai lesznek, amik új lehetőségeket nyitnak meg azoknak, akik észre tudják venni azokat és tudnak élni vele.