Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2021.05.13. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!
FRISSÍTÉS: 2021. január 4-től eltörölték a számlázóprogramok bejelentési kötelezettségét a NAV felé, így ezentúl nem kell bejelenteni az ÁNYK-n keresztül a számlázóprogram használatát. Részleteket itt olvashatsz erről.
Ha számlatömbről online számlázóra váltanál, akkor az egyetlen dolog, ami megijeszthet, az az, hogy a NAV-hoz be kell jelenteni a használatát. Papírok, keresgélés, folyamatleírás… Neeem! Ezt mind megspóroljuk most Neked! Mutatjuk lépésről lépésre, hogy csináld!
Elkezdenél online számlázót használni – de hogyan kezdj neki?
Bármikor válthatsz kézi számlatömbről online számlázóra, év közben is, télen-nyáron, éjjel-nappal. Nem kell megvárnod, hogy kifogyjon a golyóstollad vagy beteljen a kézi számlád, egyszerűen csak reggel felkelsz, és aznap már online fogod kiállítani a számládat.
Mi kell hozzá?
Egy egyperces regisztráció a Számlázz.hu-n. Az sem baj, ha rögtön érkezik az első megrendelésed: fiókodat azonnal tudod használni.
Megvolt a regisztráció. Mikor kell bejelentenem a számlázó használatát a NAV-hoz?
A számlázóprogram bejelentését az első számlakiállítást követő 30 napon belül kell megtenni, olvass tovább, mondjuk, hogy hogyan!
Tehát akkor is állíthatok ki számlát, ha még nem küldtem el a bejelentést a NAV-hoz?
Igen, a határidő az első számla kiállításától számítódik.
Egyedül is el tudom intézni a bejelentést?
Ha van könyvelőd, azt javasoljuk, hogy keresd fel, hiszen ő ripsz-ropsz be tudja jelenteni a program használatát. Ha nincs könyvelőd, és most nem is tervezed, hogy megkeresel valakit, akkor te magad is bejelentheted a számlázód használatát (ebben segítünk lejjebb), de ehhez telepítened kell az ÁNYK programot. Innen indulj el: ÁNYK telepítése (előtte kapcsold be a biztonsági övedet 🙂 ).
Postára is kell mennem, hogy bejelenthessem?
Nem, sőt. A bejelentést csak elektronikus úton kell megtenni, neked vagy a könyvelődnek. Erre szolgál az Általános Nyomtatványkitöltő program, amit könyvelőd napi szinten, magabiztosan használ. Kivétel ez alól, ha adószámmal rendelkező magánszemély vagy, akkor akár papír alapon is benyújthatod postai úton vagy személyesen a NAV-nál.
És a lényeg: a kulcsfontosságú adatok
A feltöltéshez vagy neked lesz szükséged rájuk, vagy megkönnyítheted a könyvelőd munkáját is. Az adatokat egy kattintással kinyerheted a rendszerből itt, vagy el is küldheted a könyvelődnek, vagy a saját e-mail címedre.
Ha egyedül vágnál bele – így csináld!
Most pedig lépésről lépésre bemutatjuk, hogyan kell bejelentened a számlázód használatát a NAV-nak. Az adatlap letöltésének és beküldésének is több módja van, ezek közül mi most az egyik legegyszerűbbet részletezzük.
1. Számlázási fiókodba történő belépést követően válaszd az „Egyéb – Számlázó bejelentése” lehetőséget.
2. Töltsd le a xml fájlt vagy küldd el magadnak e-mailben.
3. Levelezőbe történő belépést követően töltsd le a mellékletben szereplő XML fájt.
4. Böngésződben nyisd meg a NAV oldalát. (https://nav.gov.hu/)
5. Válaszd a bal oldali menüsávban a „Nyomtatványkitöltő programok” lehetőséget.
6. A megjelenő oldalon is válaszd a „Nyomtatványkitöltő programok” lehetőséget.
7. A keresőben található kiválasztóban keresd ki a „SZAMLAZO” nevű lehetőséget.
8. Válaszd a “SZAMLAZO nyomtatványkitöltő program telepítése” lehetőséget.
9. Válaszd ki, hogy hova töltse le a böngésződ az adatlap telepítőjét.
10. A megjelenő párbeszédablakban válaszd a „RUN” (futtatás) lehetőséget.
11. Az új nyomtatvány telepítését a „Tovább” gombbal kezdheted el.
12. A telepítő megmutatja, melyik jelű adatlap fog települni, itt is a „Tovább” lehetőséget kell választani.
13. Sikeres telepítés esetén a telepített állományok megjelennek, itt is a „Tovább” lehetőséget kell választanod.
14. A telepítés kész, most a „Befejezés” gombot kell választani.
15. Az ÁNYK programot meg kell nyitni.
16. Az ÁNYK programban az „Adatok – XML állomány ellenőrzése és átadása elektronikus beküldésre” menüpontot kell választani.
17. Most meg kell keresned a gépeden a letöltött XML állományt és megnyitni a „Megnyitás” gombbal.
18. Az ellenőrzéshez válaszd az „Igen” lehetőséget.
19. Az ellenőrzés nem talál hibát, válaszd az „ok” lehetőséget. (Esetleges figyelmeztető hibával nem kell foglalkozni.)
20. A program elkészíti a titkosított fájlt, melyet be fogsz tudni küldeni. (Fájlnevet érdemes megjegyezned) és válaszd az „ok” lehetőséget.
21.Ezt követően a “Kapcsolat az ügyfélkapuval – Nyomtatvány csoportos közvetlen beküldése az Ügyfélkapunk keresztül” lehetőséget válaszd.
22. A „kr fájl hozzáadása” lehetőséget válaszd a megjelenő ablakban.
23. Válaszd ki az előbb létrehozott elnevezésű kr fájt és nyisd meg.
24. A kiválasztást követően válaszd az „Indítás” lehetőséget.
25. A program figyelmeztet, arra, hogy Ügyfélkapus azonosítás fog következni, válaszd a „Rendben” lehetőséget.
26. A sikeres ügyfélkapus azonosítást követően a program elküldi az adatlapot.
27. A tárhelyedre fog érkezni egy elfogadó nyugta, NAV iktatószámmal. Ezt tedd tartós táradba, vagy mentsd számítógépedre. (Ha nem teszed a tartós tárba, akkor a Központi Rendszer 30 nap múlva törölni fogja.)
A sikeres beküldéshez érvényes képviseleti jogosultsággal kell rendelkezned a vállalkozáshoz vagy céghez, melynek nevében eljársz.
Cégek esetén cégkapuval szükséges beküldeni az adatlapot, tehát ha céged van, akkor a cégkapun keresztüli beküldést válaszd.
Szóval, most, hogy már tudod, hogy ettől sem kell félned, nyugodtan válthatsz kézi számlatömbről online számlázóra. 🙂
Szeretnél többet tudni a NAV online adatszolgáltatásról?