Vasmatics “Marci” József cukrászmester 2012-ben alapította egyedi csokoládékat gyártó vállalkozását. A Chocofacture csokoládéból hozza létre vásárlóinak, amit azok megálmodtak íz, minta, vagy forma szerint. Elsősorban cégeknek értékesít, de magánszemélyként is rendelhetsz tőlük személyre szabott bonbonokat. Emellett nem rejti véka alá a csokikészítés titkait, és workshopok formájában is szívesen átadja a tudást. A Cápák között műsorában végül nem született megállapodás, de az alapító a Számlázz.hu blog olvasóival megosztotta, milyen ötletmagot vitt haza a Cápáktól, amit aztán sikerrel fejlesztett tovább.

Mióta létezik a Chocofacture, és hol tart most a cég?
– 2012-ben egy barátommal kezdtük egy kis kft formájában, az alapötlet pedig az volt, hogy kkv-knak “egyediesítsünk” csokoládét. Ha például van egy cég, aki megkeres azzal, hogy öt partnerének szeretne valami nagyon extra minőségű, kiváló, tartósítószer-mentes terméket ajándékozni, elkészítjük számára. Ez a csokoládé tehát azt a céget reklámozza, aki adja az ajándékot. Tíz négyzetméterről indultunk, később felnőttük magunkat 100 négyzetméterre. A jelenlegi helyzet miatt megint visszaszorultunk egy 20 négyzetméteres műhelybe, és bezártuk az üzletünket, ami a vendégek felé volt nyitva, úgyhogy most csak online értékesítünk. Kétszer két centiméteres bonbonokat készítünk, és ebből annyit legyártottunk már, hogy ha egymás mellé raknád őket, akkor a Golden Gate hídon átérnének az egyik partról a másikra.

A Számlázz.hu-val hogyan találkoztál először?
– Sok partneremtől onnan kapjuk a számlát, és a legjobb, hogy csak a linket kell átküldeni a könyvelőnek, és onnantól ő megoldja. Az ERP-rendszerünkbe van bekötve a Számlázz.hu, egyszerűen működnek a folyamataink. Tehát alapvetően a könyvelőm életét könnyíti meg, ami számára nagy pozitívum. Annak is látom az értelmét, hogy megkönnyíti a cégeknek az online fizetés összekötést a SimplePay-jel. Ezek olyan innovációk, amik előreviszik, és könnyítik a kkv-k létezését, működését.

Az az ötlet honnan érkezett, hogy a Cápák között műsorában keress a cégnek befektetőt?
– A felkészülés eleje a cápák előtti pitchre nehéz volt, mert nekem a betanult szöveg elmondása problémát jelent. Én egy olyan srác vagyok, aki szeret improvizálni, és a kötöttségeket nem nagyon kedveli. De megtanultam kezelni ezeket a kötöttségeket, és onnantól nem volt probléma. A stábból mindenki nagyon kedves és segítőkész volt az első perctől kezdve, több körön keresztül finomítgattuk együtt a mondandómat. Azt az egyet fájlalom, hogy inkább az emberről szólt a műsor, mint a vállalkozásról.

Bár befektetés végül nem történt, de a Cápák között műsor óta sok minden változott. Nálatok mik a legfontosabb tendenciák ezek közül?
– A felvétel pont a vírus miatti lezárások előtt három hónappal zajlott. Az én szemszögemből teljesen más volt a vállalkozások működése az egész országban, mint a szokásos, és azóta a környezetemben sok minden beleállt a földbe. Bár már vannak kilábalásra utaló jelek, de lehet, hogy a második hullám során a mi piacunk is szűkülni fog, mert leginkább vállalkozóknak készítünk termékeket. Készítünk magánszemélyeknek is, de nem akkora volumenben, így nem arra vagyunk ráállva, hogy magánszemélyeknek egy-két egyedi dobozt készítsünk. A termékportfólió viszont bővül és változik, a piac igényeinek megfelelően folyamatosan alakítjuk. Sok egyedi fejlesztésünk van, amit tudomásunk szerint Magyarországon más cégeknél nem megtalálható. Például egy cégemblémát el tudunk készíteni csokoládéból úgy, hogy sorozatgyártható legyen kis szériában. Nagy szériában sokan tudnak csinálni egyedi csokoládékat, de kis szériában nem. A Cápák között, vagy a Számlázz.hu logóját meg tudnánk csinálni úgy csokoládéból, hogy egy 100 ügyfeles partin oda lehessen adni a vendégeknek, elfogadható áron, prémium minőségben.

Mi a kedvenc terméked az összes csokoládé közül, amit a Chocofacture-ben készítesz?
– Ez a legnehezebb kérdés, mert mindig az a kedvenc termékem, ami éppen fut. Ízben ugyanez a helyzet, van egy-két slágertermékünk, amivel például díjat nyertünk, de mindig van egy-két új kedvenc, amit szezonalitás, vagy más miatt készítünk. Például ha létrehozunk egy új töltelékkel készült bonbont, akkor egy darabig az a kedvenc.

Van valami, amit kifejezetten a Cápák között műsorából hoztál magaddal, a szereplés miatt, vagy a Cápák javaslatára kezdtél módosítani, továbbfejleszteni a cégben?
– Ami azóta körvonalazódott bennünk, hogy ki a valódi célcsoport számunkra, ebben tippeket is adtak a Cápák. A műsorból indult az ezzel kapcsolatos ötletelés, és végül arra jöttünk rá, hogy két valódi célcsoportunk van. Az egyik, aki az igazi, egyedi luxus megjelenést, díszdobozt és ajándékot keresi, bármilyen célra, partnerének, üzlettársának, kollégájának. A másik célcsoport, és ez sokkal érdekesebb, mert több embert érint, aki odafigyel az étkezésére: számára fontos az, hogy ne legyen tartósítószer abban, amit eszik, ne legyen hozzáadott cukor benne, és még inkább, hogy ez ne cukorhelyettesítő legyen. Ha cukor, akkor viszont az kontrollált mennyiségben. Ha valaki fogyókúra előtt áll, vagy csak odafigyel az étkezésére, akkor az élvezeti érték számára is meglegyen, amit ad egy ilyen csokoládé, de a káros hatása nélkül. Egészséges termékeket készítünk, mert egy szem bonbon, amit készítünk, összsúlyban 9 gramm, a cukortartalma kevesebb mint 1 gramm. Ha ezt azzal hasonlítjuk össze, hogy a piacon lévő legtöbb töltött vagy nem töltött csokoládé cukortartalma több mint 50%, akkor a 10-12% egész jó tud lenni, úgy, hogy az élvezeti érték megmarad. Ez a termékelőny a Cápák között óta jelent meg még hangsúlyosabban.