Vásárlóként örülhetsz neki, kereskedőként okozhat némi fejtörést – mi az? A találós kérdésre több találó válasz is érkezhet, de most a jótállási szabályok változásáról ejtünk néhány szót. És hogy ez miért lehet fontos a Számlázz.hu felhasználóinak? 2021-ben már az e-számla is funkcionálhat jótállási jegyként, ha odafigyelsz néhány dologra. Ez pedig win-win: vevőidnek és neked is egyszerűbb lesz a dolgod.
Te hogyan adsz vásárlóidnak garanciát a termékeidre? Tudtad, hogy kellékszavatosság minden termékre jár a jogszabály alapján, jótállás ugyanakkor csak bizonyos termékekre? Tudod, hogy a jótállással kapcsolatos jogszabályok hogyan változtak 2021. január 1-jétől? A módosítások a fogyasztókat egyértelműen védik: sokkal átláthatóbbá és világosabbá váltak a szabályok. A változás a kereskedőknek is jó: kevesebb vitás kérdés várható, miközben a digitalizációs törekvésekkel egyszerűbbé válik az adminisztráció.
Mit hozott és mit hozhat a változás?
Az idei évtől életbe lépő jogszabályváltozás érinti a hibás termékek kezelését, a jótállási jegy új formáit, valamint azt, hogy milyen összegű termékekre milyen időtartamú jótállás érvényes (a szavatossági idő maradt 2 év). Ennek pedig egyéni és hosszú távon összgazdasági szinten is érezhetjük (és élvezhetjük) majd az eredményét – legalábbis reméljük.
- A korábbi előírásokkal szemben a termék árától függ a kötelező jótállás (sávosan), vagyis a drágább termékekre hosszabb a kötelező jótállási idő. Ezzel a gyártók ösztönözve érezhetik magukat arra, hogy olyan eszközöket hozzanak forgalomba, amelyek hosszan és megbízhatóan működnek. Remélhetőleg csökkenni fog az elektronikus hulladék, ez pedig a Földnek is jó, hasonlóan ahhoz, ha e-számlát állítasz ki papírszámla helyett.
- Bővült azoknak a termékeknek a köre, amelyekre kötelező a jótállás, ezzel vásárlóként és kereskedőként is érdemes tisztában lenned (a lista elérhető a vonatkozó kormányrendelet mellékletében).
- Megérkezett az e-jótállási jegy: a kereskedőknek lehetőségük van elektronikus jótállási jegyet adni, amit legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon kell megtenniük.
Papírmentes jótállás: kényelmesebb és környezetkímélőbb
A jótállási jegy régebben többnyire fizikai formában, papíron létezett, 2021. január 1-től viszont már elektronikus formában, digitálisan aláírva is átadható a vásárlók számára. Habár ez nem kötelező, érdemes a kereskedőknek a jótállási jegyet a virtuális térbe költöztetniük, mutatjuk, hogy miért!
A jótállási jegy digitalizálásával mindenki jól jár:
- A Föld fellélegezhet: kevesebb papírhoz kevesebb fát veszünk el a természettől.
- A vevőnek egyszerűbb: nem kell még egy lapot a papírkupac tetejére helyeznie fiókjában, és a hosszas keresgélés sem okoz majd bosszúságot annak, aki valószínűleg egyébként is kellően ideges attól, hogy megint elromlott valami, persze a legrosszabbkor. Számítógépére lementve, e-mail, netán számlázási fiókjában könnyen tárolhatja a jótállási jegyet, és bármikor megnyithatja, amikor arra szüksége van.
- A kereskedőnek olcsóbb és gyorsabb: nem kell nyomtatási költséggel számolnia, és a bélyegzőhasználat és az aláírások körmölése sem fog többé ínhüvelygyulladáshoz vezetni. Ráadásul a jótállási jegyet mostantól a számla részeként is átadhatja vásárlói részére, ezzel új fejezetet nyithat az adminisztráció történelemkönyvében.
E-számla=e-jótállási jegy? Igen! De van néhány feltétel…
Ha kereskedőként e-számlákat állítasz ki (ami mellett van néhány erős érvünk), valószínűleg nyitott vagy arra is, hogy a jótállási jegyet is elektronikus úton add át vevőidnek. És mit szólsz, ha akár két legyet is üthetsz egy csapásra? Most már megteheted. „A fogyasztó részére elektronikusan átadott számla jótállási jegyként akkor fogadható el, ha tartalma megfelel e rendelet jótállási jegyre vonatkozó előírásainak is” – olvashatjuk a kötelező jótállásról szóló rendelet módosításában. Nézzük, mik ezek az előírások!
Ha az e-számlát szeretnéd jótállási jegyként használni, a következő kötelező tartalmi elemeket tüntesd fel rajta:
1. Szerepelnie kell a vállalkozás nevének, címének és a vállalkozás képviseletében eljáró fél elektronikus aláírásának.
E-számla esetében ez adottság. Az elektronikus számla ugyanis olyan, számlázóprogrammal kibocsátott, digitális aláírással ellátott számla, amelyet a vevő is elektronikus úton fogadott be, vagyis az elektronikus aláírás pipa (a Számlázz.hu-val kibocsátott e-számlákat a Számlázz.hu-t üzemeltető KBOSS.hu Kft. tanúsítványával írjuk alá). A név és a cím pedig magától értetődik, ezek nélkül természetesen egyetlen számla sem érvényes.
2. Biztosítanod kell a termék(ek) pontos beazonosíthatóságát.
A fogyasztási cikk(ek) azonosítására alkalmas megnevezését és típusát, valamint gyártási számát (ha van) mindenképpen fel kell tüntetned a számlán (a számlatétel-megjegyzésben vagy a számlamegjegyzésben), hogy az érvényes legyen jótállási jegyként.
3. Meg kell adnod a gyártó nevét és címét.
Erre természetesen akkor van szükség, ha a gyártó nem azonos a vállalkozással, ekkor nem szükséges (és nem is ajánlott) az információt duplikálni.
4. Szerepeltetned kell a jótállási idő érvényességének kezdő dátumát.
Mivel a jótállás egy bizonyos – a termék árától függő – ideig érvényes, pontosan meg kell határozni, mikortól él. Ezért a szerződéskötés időpontján felül fel kell tüntetned a fogyasztó részére történő átadás vagy az üzembehelyezés idejét is, utóbbit akkor, ha a vállalkozás vagy közreműködője helyezi üzembe a terméket.
5. Jogi kérdésekre is ki kell térned.
Ismertetned kell a fogyasztó jótállásból eredő jogait, azok érvényesíthetőségének határidejét, helyét és feltételeit. Tudnod kell, hogy a kötelező információkat (mely mondatok, jogszabályhelyek kell, hogy benne legyenek) a fogyasztóvédelmi hatóság elmúlt 20 évben elég pontosan körülírta, van, ami semmiképpen nem hiányozhat. Tájékoztatnod kell arról is, hogy „fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti”. Végül a jótállási jegynek utalnia kell arra, hogy „a jótállás a fogyasztó jogszabályból eredő jogait nem érinti”.
Ezen kívül oda kell még figyelned az az, hogy „a vállalkozás a jótállási jegy elektronikus úton való átadására legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon köteles”, így a számlakibocsátás is erre az időszakra korlátozódik.
Ahhoz, hogy fenti formai kitételeknek (amelyeket megtalálsz a vonatkozó kormányrendeletben is) eleget tudj tenni, a számla kitöltésének módjára kell csupán odafigyelned. Segítségképpen összeállítottunk számodra egy számlamintát:
Nézd meg nagyban a mintaszámlát a képre kattintva!
A számlamintán található jótállásra vonatkozó szöveg csupán a megjelenést hivatott bemutatni. Nem tekinthető jogi állásfoglalásnak, és nem általánosítható, a Számlázz.hu nem vállal felelősséget a tartalmáért. Ezért kérjük, ne használd módosítás nélkül saját számláidon, hanem mindenféleképpen szakértővel, ügyvéddel egyeztetett, saját vállalkozásodra szabott szöveget tüntess fel!
Ugye, hogy nem is bonyolult? Tedd meg te is a következő lépést a papírmentesség felé vezető úton: váltsd ki elektronikus számlaadással a jótállási jegyhez kapcsolódó adminisztrációt is! Az e-jótállási jegy lehetősége tehát egy újabb érv az e-számla használata mellett, ami ha széles körben elterjed, az vállalkozóként és vásárlóként is egyszerűsíteni fogja életed – ezt garantáljuk. 😉