A C³ Alapítvány idén 20. alkalommal rendezte meg 19 év alatti fiataloknak szóló <19 Formáld a világod! számítógépes versenyét, és a jubileumra egy kiegészítő eseménnyel is készültek, amely egyben a digitalizáció evolúciójának lenyomata – játékos formában. A C³ Alapítvány kiállításán jártunk a Deák Galériában, és nagyon élveztük. 🙂
Az elmúlt húsz évben több, mint 7500-an neveztek a C³ Alapítvány megmérettetésére, ahol 19 év alattiak mutathatják be tehetségüket digitális eszközzel készült alkotásokon keresztül. A Formáld a világod! verseny szokásos évi bemutatóján túl átfogó, hosszabb időn át nyitva tartó kiállítással ünneplik a 20. szülinapot.
Most is támogatjuk a világ(re)formáló megoldásokat
A Számlázz.hu évek óta támogatja a C³ Alapítvány kezdeményezését, mert hiszünk a digitalizáció erejében, ami ha a tehetség erejével is párosul, abból csodák születnek. A csodák születésénél pedig nagyon felemelő jelen lenni.
Szabadfogású Számítógép Verseny volt a neve sokáig, míg pár évvel ezelőtt a szervezők átkeresztelték (hiszen a számítógép szó mára kissé elavult, miközben a digitalizáció egészen új távlatokat nyitott), most már Formáld a világod! néven találunk rá a régi fényéből mit sem vesztett megmérettetésre.
A C³ Alapítvány és a verseny mindenkori célja ösztönözni a kreativitást és az innovációt, felfedezni a fiatal tehetségeket, akik idén is saját készítésű, digitális eszközzel létrehozott alkotásokkal nevezhettek. Tavaly megkérdeztük, hogy vajon ezek a fiatalok-e a jövő vállalkozói, ma már sokkal inkább azt a kérdést teszem fel, hogy a ma vállalkozója vajon olyan kitartással, fantáziával, bátorsággal és éleslátással rendelkezik-e, mint azok a gyerekek és tizenévesek, akik kilépve az iskolai keretekből, szabadon mernek kísérletezni. A választ nem tudom, de egy biztos: van tőlük mit tanulni.
Néhány kedvencünk
- Az Infrahárfa egy kortárs hangszer, amely fizikai húrok nélkül az elektronika és programozás által vezérelhető infrafény segítségével szólaltatható meg. A szerző már dolgozik a továbbfejlesztésen, biztosan hallunk még róla!
- A RecorderMania a furulyázást segíti elsajátítani interaktív módon. A hangszerrel egy programot vezérlünk mikrofonon keresztül, a program pedig visszajelzéseket ad a helyes, illetve helytelen hangok lejátszásakor.
- A HANDEXO a mai kor adta lehetőséggel segíti a fizioterápiára szorult embereket. 3D tervezés segítségével építettek egy applikációval vezérelhető eszközt, ami segít a kéznek visszaadni azt a funkcióját, amit valamilyen okból elvesztett.
- Mi Bartúcz Annának adtuk át a díjat, aki a SeedOwl LED-alapú világításra épülő csíráztató konyhakertet hozta létre. Eszköze nemcsak helytakarékos és praktikus, de arra is rámutat, hogyan érdemes étkezéseink alapanyagait megválasztani. Az alkotó a termék forgalmazását is tervezi – egy biztos: mi leszünk az első vásárlók!
A díjat Balázs adta át, aki évek óta lenyűgözve figyeli, hogy a fiatalok milyen nagyszerű dolgokat hoznak létre:
“Nemcsak a tehetségük és kreativitásuk káprázatos, hanem az is, hogy fiatal koruk ellenére néha mennyire jól ráéreznek a “felnőttek világának” megoldásra váró problémáira, és milyen zseniális megoldásokat találnak ki. Megtiszteltetés, hogy a Számlázz.hu a támogatók között lehet, és talán mi is hozzájárulhatunk egy kicsit ahhoz, hogy ezek a tehetséges fiatalok felnőttként is formálhassák majd a világot, hitem szerint egy sokkal jobb irányba.” – Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője.
Született még videoklip az 1980-as években Commodore 64-re kiadott játék újrahangszerelt zenéjéhez (katartikus élmény!), a magyar nyelvre szabott billentyűkiosztás (komoly kutatásra alapozva), és több más inspiráló mű.
Az idei összes díjazott az online térben tekinthető meg, az elmúlt 20 év ikonikusan játékos alkotásai viszont a jubileum alkalmából szervezett kiállításon is láthatók, és ami lényeg: játszhatók. 🙂
Virtuális időutazás – vállalkozol rá?
A játék a szórakozástól a társadalmi együttlét formáin keresztül a művészetig számos kérdést vethet fel. A Játék nem játék című kiállítás erre reflektálva az elmúlt 20 év alkotásait hozta össze elismert művészek munkáival.
A fizikai valóság és a digitalizáció összjátékát szimbolizálta egyik személyes kedvencünk, mapel, egy olyan videojáték, melyben egy térbeli alakzat egyes elemeit ragadtuk meg, és próbáltuk visszahelyezni az eredeti helyükre egy háromdimenziós térben. Kipróbáltuk a Super Mario meghekkelt és ezzel alternatív módon játszhatóvá tett verzióját is. Egyik sem egyszerű!
Kifejezetten a kiállításra készült a skandináv JODI “formáció” Quake-adaptációja, valamint az az ikonikus és rendszerkritikus Pacman módosított változata, amit mi is szájtátva játszottunk (próbáltad már a sárga figurát a száj nyitásával és zárásával kontrollálni?).
Ahogyan az az idei versenyen is kiderült, a zene és a digitalizáció kapcsolatából sok jó születik. Maurer Dóra képzőművész és Jeney Zoltán zeneszerző az ismert arab matematikai játék alapján komponált különleges műalkotást 1980-ban, de Nagy Ágoston 2022-es kreációja szintén matematikai modelleken (és a Turing-gépek működési elvén) alapul: egy dinamikus rendszer folyamatosan változó, hangzó kép-architektúrákat hoz létre. Láthattuk Bódy Gábor filmjét is, aki már az 1970-es években a kompjúterre bízta egy történet megalkotását egyenesen a filmvászonra.
Végül nem mehetünk el Nao robot mellett sem, aki pszichológushoz méltó módon hallgatja végig egy személyes történetünket, majd a végén megmondja, “rossz fejek” voltunk-e. Ez pedig azt bizonyítja, hogy a robotizáció és az automatizáció már ítélkezik is felettünk… Most akkor ez játék, vagy nem játék?
Mi jöhet még?
Amellett, hogy tényleg jót játszottunk, az időutazás egyértelműen rávilágított arra, hogy voltak, akik már 20+ évvel ezelőtt is tudták, mekkora erő rejlik a számítógépes technológiákban, és ez előrevetíti, hogy a digitalizáció, az adatalapú gondolkodás a jövő generációi életében mekkora szerepet tölt (majd) be.
Egy “földi halandó” számára ijesztő is tud lenni a digitalizáció emberfeletti hatalma. Ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani, meg kell tanulnunk okosan használni az adatokat, a 21. század vállalkozóinak mindenképpen – ehhez pedig sok segítséget kaphatunk például a Számlázz.hu PARK friss cikkeiből is.
A Játék nem játék a Deák17 Galériában tekinthető meg 2023. február 25-ig. További infó itt!