Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2024.04.30. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!
⚠️ Figyelem: az Intrum által kínált kedvezmény már nem él! Nézd meg a Számlázz.hu követeléskezelési megoldásait ezen az oldalon!
Számos vállalkozó attól tart, hogy a gazdaság gyengélkedése és a szaporodó ki nem fizetett számlák miatt végrehajtási hullám indul Magyarországon. Nem biztos viszont, hogy érdemes ebbe beszállni, az Intrum megmutatja, miért.
Kevés dolog frusztrálóbb vállalkozóként, mint az, ha az ügyfelek nem fizetik ki időben tartozásaikat. Amikor a vállalkozó által a nemfizető partnere felé intézett fizetési felszólítás már nem elég, a lejárt számlák kezelését két fő módon lehet megközelíteni: jogi végrehajtással vagy céges adósságrendező szolgáltatással. Ebben a cikkben a kettő közötti különbségeket tárgyaljuk, és elmagyarázzuk, hogy miért lehet jobb megoldás a követeléskezelő megbízása.
Az Európai Unió országaiban a vállalatvezetők 60 százaléka aggódik amiatt, hogy a késő fizetésekből adódó kintlévőségeik növekedni fognak – derült ki az Intrum 2022-es Európai Fogyasztói Fizetési Felméréséből. A jelentés szerint a magyar cégek több mint a fele (57 százalék) azt fontolgatja, hogy ebben az üzleti évben több jogi lépést tesz, azaz végrehajtásokat indít a késedelmesen vagy nem fizető ügyfelekkel szemben.
Jogi eljárás vagy céges adósságrendezés?
A hatósági adósságbehajtás a jogrendszer igénybevételét jelenti a kintlévőségek kifizettetése érdekében. Ez akár az adós elleni perrel is végződhet, ami időigényes és költséges folyamat. Ráadásul nincs is garancia arra, hogy be tudod hajtani a tartozást, még akkor sem, ha megnyered a pert, amit kezdeményeztél. Előfordulhat ugyanis, hogy a jogrendszer nem tudja végrehajtani az ítéletet, ha az adósnak a per végére nem marad vagyona.
A céges adósságrendezés ezzel szemben nem jogi eljárás: ilyen esetben a hitelező egy külsős céget kér fel, hogy tárgyaljon az adóssal, vagy megvásárolja a követelések behajtásának jogát. A követeléskezelés célja ilyenkor, hogy a felek önként megállapodásra jussanak az adósság rendezéséről. Ennek érdekében pénzügyi és jogi szakemberek veszik fel a kapcsolatot a nemfizető ügyféllel, hogy kölcsönösen elfogadható, mindkét fél számára kielégítő megoldást találjanak.
Számos oka van annak, hogy a céges adósságrendezés sokszor jobb megoldás, mint a jogi eljárás. Általában gyorsabb és olcsóbb, mint a jogi út: a követeléskezelők jellemzően hatékonyabban dolgoznak, mint az állami bürokrácia, ezen kívül a közvetítés gyakran olcsóbb is, mint a bírósági eljárás, ami szintén jogi költségekkel jár. Emellett a követeléskezelés kevésbé konfrontatív folyamat, nem jár az ügyfél elleni „hadüzenettel”. A cél általában a jó ügyfélkapcsolat fenntartása a további együttműködés reményében.
A cikket az Intrum állította össze.