A Számlázz.hu rég nem egy “sima” számlázóprogram. Pénzügyi szolgáltatóként 5 éve megszerzett engedélye, maga az autokassza szolgáltatás vagy a frissen beépült fizetési megoldás messze kiemeli ebből az alapkategóriából. Fintech szolgáltatóként mi is gyakran tekintünk szét a világban, mire van lehetőség, mik az igények, és mi az, amit értetek, a felhasználóinkért tehetünk a pénzügyek egyszerűbbé, gyorsabbá tételéért.  

Tarts velünk most egy kis áttekintésre: honnan indult a “fintech forradalom” és merre tart? Kinek fontosak a pénzügyi technológiai megoldások, és mire használják ezeket? Hogy jön ide a Számlázz.hu alapítóinak új “projektje”, a BinX? Mi az, amit nálunk használhatsz máris, akár holnaptól? 

A kőszínház nem pusztán egy előadások bemutatására alkalmas kőépülettel rendelkező kultúrközösség. Falai között az adott intézményre kifejezetten jellemző alkotói munka zajlik, közönsége tisztában van azzal, mire számíthat egy-egy produkciótól. Az alternatív színházi világ viszont színes-szagos, áramló közeg, ahol a társulatok és a művészek sajátos interakcióban állnak a közönségükkel. Hasonló lenne a “kőbankok” és a fintech szolgáltatások közötti különbség is? 

Az utóbbi évtized során rohamosan foglalta el a magánemberek és vállalkozók figyelmének középpontját a fintech (angolul: “financial technology”), azaz a pénzügyi technológiák trendje. Sokkal hosszabb történelemre tekint vissza maga a fogalom, akár a pénz születésééig mehetnénk vissza… De a modernnek tekinthető fintech-mozgalom rögtön a dotcom-lufi kipukkanása után indult, az 1990-es évek végén.  

Fintech kezdetek: PayPal, 1998

Az internet megjelenése és a technológiai robbanás volt kiindulópont. Új lehetőségek nyíltak a pénzügyi szolgáltatások digitalizálására, amikor a világháló tömegesen elérhetővé vált, és a hagyományos bankrendszernek erős kihívói akadtak. Az innovációs hullám vállalkozók, informatikusok, pénzügyi szakemberek ezreit inspirálta arra, hogy a technológiát a pénzügyi ágazat különböző aspektusainak javítására használják.  

A fintech-mozgalom egyik korai mérföldkövének a PayPal 1998-as elindítását tekinthetjük. Forradalmasította az online fizetéseket, és utat nyitott a hagyományos bankrendszereken kívüli alternatív fizetési módok előtt. Innentől gombamód nőttek ki a földből – különböző fizetési szolgáltatások mellett – a peer-to-peer hitelezésre, a crowdfundingra, azaz közösségi finanszírozásra, a személyes pénzügyek kezelésére összpontosító fintech startupok.   

A 2007-2008-as globális pénzügyi válság csak tovább tüzelte a fintech-robbanást. Rávilágított a hagyományos bankrendszer gyengeségeire, és még több hangsúlyt tett a hatékonyabb, átláthatóbb, felhasználóközpontú megközelítés fontosságára. A fintech startupok megoldásai gyakran olcsóbbak, hozzáférhetőbbek és a fogyasztók igényeire szabottak voltak, mint amit a hagyományos bankrendszer kínált. Mindez azért lehet így, mert a fintech szolgáltatók újabb és hatékonyabb technológiákat használnak, amelyek költségei kedvezőbbek lehetnek, míg egy bank informatikai megoldásai többnyire több tízéves múltra tekintenek vissza, és nagyon lassan változnak. 

 Azóta a fintech iparág gyors növekedésnek és terjeszkedésnek indult, és az új technológiák, például a blokklánc, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás továbbra is az innováció motorja. Ma már ismertek a piacon a  

  • digitális banki tevékenységek,  
  • a fizetések,  
  • a hitelezés,  
  • a vagyonkezelés,  
  • a biztosítás,  
  • a követeléskezelés és még egy sor más megoldás.  

A technológia folyamatos fejlődése persze szorosan összekapcsolódik a fogyasztói igények növekedésével és változásával, így nemcsak a sikeres startupok, hanem az egyszeri felhasználók is rengeteget profitálnak mindebből.   

Fintech Magyarországon 

 Magyarország sem maradt ki a fintech forradalomból, és itthon is az egyik legérdekesebb fejlemény az úgynevezett neobankok megjelenése volt. Ismerjük a Revolut és a Wise megoldásait, de elérhető számos más, speciálisabb igényeket kielégítő neobank is. A kizárólag online platformokon keresztül működő, vagy fizikai kártyát is biztosító digitális bankok innovatív szolgáltatásokat kínálnak, például az azonnali fizetési lehetőségeket vagy a mobilalkalmazásokon keresztül elérhető ügyfélszolgálatot.    

A Számlázz.hu alapítói által létrehozott BinX is széles körű pénzügyi szolgáltatásokat kínál, de a már itthon is jelen lévő neobankokkal ellentétben magyar nyelvű ügyfélszolgálatot is biztosít, és mindig készen áll segíteni a problémás kérdésekben.  

A neobankok előnyei közé tartozik a könnyű hozzáférhetőség, az alacsonyabb költségek, és az innovatív szolgáltatások, de azt is kedveljük felhasználóként, hogy nem kell hosszú sorokban állni a bankfiókokban, várni már a sorszámhúzó automatánál, vagy hétvégén a munkahét elindulására, hogy pénzügyeket intézhessünk. Ott van minderre a telefonunk vagy laptopunk.  

 A cégeknek mindemellett sokkal költség- és időhatékonyabb ilyen módon intézni a tranzakcióikat. Automatizált folyamatok és az online platformok teszik lehetővé, hogy gyorsabban reagáljanak az ügyfelek igényeire, és jobban megértsék azok viselkedését és preferenciáit.  

Nézd meg a Számlázz.hu alapítóival és a BinX vezetőivel készült videót arról, hogy mi motiválta a szorosan integrált neobank létrehozását! 

Pénzügyi adminisztráció a cégeknél  

Már a legkisebb, vagy közepes cégek vezetőinek is gyakran túl sok a dolga. Különösen szoktuk utálni a sokszor feleslegesnek tűnő, sok körös adminisztrációs feladatokat, melyek közül számos éppen a pénzügyekhez kapcsolódik:   

  1. Költségvetés és költségtervezés – bérek, beszerzések, marketingköltségek, és még ezernyi sor és oszlop az excelekben.   
  1. Pénzügyi riportok és elemzések – szükségünk van ilyenekre, mint például az eredménykimutatás és a mérleg.  
  1. Adóbevallások és könyvelés – akármilyen rátermett könyvelővel is áldott meg minket a sors, tudnunk kell, alapvetően mi történik az adózásunkkal, hogyan optimalizálhatunk, milyen költségekkel jár a vállalkozás maga.  
  1. Fizetési ügyek kezelése – ha csak a dolgozói vagy beszállítói kifizetésekre gondolunk, már helyben vagyunk, de mindez csak néhány példa. De a kintlévőségeink kezelése ugyanolyan fontos lehet, hogy a fizetőképességünket mindig biztosítani tudjuk. 

Ahhoz, hogy hatékonyan kezeljük a rengeteg feladatokat, gyakran olyan megoldások felé fordulunk, 

  • melyek legvalószínűbben automatizálhatják és egyszerűsítik a teendőinket,  

Fintech márkák a világban és itthon 

Amikor azt mondjuk, “fintech”, mindenki azonnal a Revolutra és a Stripe-ra gondol. Ezeket a neobankokat aránylagos bizalommal használjuk, leginkább magáncélokra. De mit kell tudnunk róluk?  

  1. Revolut: Az Egyesült Királyságban alapított fintech vállalat az egyik legismertebb márka a digitális bankolás terén. A hagyományos banki számlák, átutalások kezelése mellett például befektetések és biztosítások is elérhetők rajta. Személyes feltételezésünk szerint neked is ott a telefonodon az alkalmazás – vagy ha ez nem, a további 3 közül valamelyik biztosan… 
  2. Stripe: Bár itthon kevésbé használt, az Egyesült Államokban alapított fizetési platform az egyik legnagyobb a világon, és internetes kereskedők számára teszik egyszerűvé a bankkártyás fizetéseket.  
  1. Square: Szintén amerikai fintech vállalat, amely többek között fizetési terminálokat és online fizetési lehetőségeket kínál.  
  1. Wise (korábban TransferWise): A belga székhelyű pénzügyi szolgáltató az egyik legnépszerűbb platform a nemzetközi pénzátutalásokra, és devizaváltások esetében jelentős megtakarítást kínál a hagyományos bankokhoz képest. Személyesen is ismerünk cégeket, melyek átutalásaikat Wise-zal intézik. 

A következő években is egyre több izgalmas megoldásszállítóval fogunk találkozni a világban és itthon is, mert az innováció nem áll meg. Vállalkozóként mindig arra érdemes figyelned, hogy milyen meglévő megoldásaidhoz tudod a legegyszerűbben hozzákapcsolni az újonnan érkező innovátorokat

Összességében a fintech egy izgalmas és dinamikusan fejlődő terület, amely hatalmas lehetőségeket kínál mind az ügyfelek, mind a szolgáltatók számára. A Számlázz.hu-ba épített BinX is azon dolgozik, hogy a KKV pénzügyekről alkotott sztereotípiákon (pl. nehézkes, drága, kényelmetlen) egyre többet módosítsunk a magunk eszközeivel. Ha még nem látod át a teljes palettát, ne aggódj, szépen fokozatosan, lépésről lépésre vezetünk be az egyszerűbb, olcsóbb, hatékonyabb pénzkezelés világába.