Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2024.11.20. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!

Kiállítod a számlát, és vársz. Vársz, hogy a vevőd fizessen az elvégzett munkáért. A fizetés módja: átutalás. Tudod, hogy ez nem azonnal fog megtörténni, az is lehet, hogy határidőn túl fizet majd az ügyfél. Teljesen természetes, hogy sürgetnéd a dolgot, mert a saját üzleted sem várhat. Ismerős? 

Vevőként viszont pontosan tudod, hogy az átutalás még mobilról sem egy gombnyomásos mutatvány: az adatokat be kell pötyögni vagy át kell másolni a mobilbankba, a rohanó hétköznapokban erre is időt kell szánni. Lehet, hogy már el is képzelted, hogy milyen lenne, ha egyetlen kattintással elindíthatnád a fizetést az ügyfeled helyett? 

A jó hír az, hogy a számlakiállítás után véget vethetsz a hosszú várakozásoknak! 

Megérkezett: íme a qvik-kérelem! 

Mi az a qvik-kérelem, más néven fizetési kérelem? Röviden: gyors megoldás a halogatásra. Hosszabban: egy olyan új megoldás, amely segít meggyorsítani a kifizetéseket úgy, hogy amikor kiállítasz egy számlát, azonnal küldhetsz egy fizetési kérelmet a partnerednek, benne minden szükséges utalási adattal. A vevődnek egyszerűen csak annyi a dolga, hogy jóváhagyja az internetbankjában. Képzeld csak el: amikor nem neked kell elkészítened a reggeli szendvicsedet, hanem már tálcán kínálják neked, csak el kell fogyasztanod. 

A megoldás nem teljesen új a Számlázz.hu-ban, hiszen ha a bankod lehetővé tette, akkor a Számlázz.hu már lehet, hogy küldött neked qvik-kérelmet: a szolgáltatás díját ugyanis ily módon eddig is tudták rendezni az ügyfeleink. (Részleteket erről itt olvashatsz.) Most kipróbálhatod, milyen az, ha nem Te kapsz fizetési kérelmet, hanem Te küldöd! 

A qvik-kérelem a Magyar Nemzeti Bank és a GIRO által kidolgozott megoldás (más néven fizetési kérelem), amely biztonságos és olcsó fizetési módot jelent a vevők számára. Az MNB kifejezett célja, hogy a kkv szektor aktívan használja ezt a lehetőséget, így egyre népszerűbbé váljon az átutalás és a kártyás fizetés alternatívájaként.

Miért érdemes qvik-kérelmet küldeni? 

  • Gyorsabb fizetés: A vevőd számára elkerülhető a „majd holnap” állapot. Nincs több kifogás, hogy „még nem volt időm utalni”, hiszen nem kell az adatok begépelésével, másolásával bajlódnia, a jóváhagyás csak egy gombnyomás. 
  • Kevesebb hibalehetőség: Mivel a vevődnek nem kell adatokat gépelnie, így nem fordulhat elő, hogy valami elcsúszik az átutalás során. Az adatok automatikusan kitöltve érkeznek hozzá, csak ellenőriznie és jóváhagynia kell. 
  • Biztonságos: Az MNB által felügyelt szabályozási környezet garantálja a biztonságot, a Számlázz.hu pedig több ponton azonosítja a számlakibocsátó fiókokat: a NAV Online Számla rendszerével történő összekapcsolás során, valamint az autokassza kapcsolat aktiválása során a vállalkozó bankján keresztül. 

Hogyan működik?

Amikor kiállítasz egy számlát a Számlázz.hu-ban, azonnal küldhetsz a vevődnek qvik-kérelmet, amennyiben: 

  • #profi vagy  #digital csomagod van,
  • fiókgazda, adminisztrátor, számlázó, könyvelő vagy kezelő (számlázási jogosultsággal) hozzáféréssel rendelkezel,
  • legalább egy élő autokassza-kapcsolatod van (ha ez megvan, a többi bankszámlaszámoddal is küldhetsz qvik-kérelmet autokassza-kapcsolattól függetlenül),
  • vevőd magyar adószámmal és magyar bankszámlaszámmal rendelkezik
  • vevőd bankja képes a fizetési kérelem fogadására (ezt onnan tudod,  hogy a bankszámlaszámának első három számjegye  az alábbiak közül valamelyik: 120, 117, 121, 116, 107, 104, 162, 101, 109, 103, 119, 126)

A qvik-kérelmet elindíthatod rögtön a számla kiállítását követően, valamint a Számla / Kimenő számláim menüpontból is, a számla részleteinél. 

Fontos tudnivalók a számlával kapcsolatban 

Qvik-kérelmet egyelőre számlára és végszámlára tudsz indítani (amennyiben az nem 0 Ft végösszegű), előlegszámlára, helyesbített, helyesbítő, sztornózott, sztornózó számlára és díjbekérőre nem. Fizetési módként mindenképp az  átutalást jelöld meg, a deviza forint legyen, a végösszeg pedig 0 és 20 000 000 Ft közötti. Amennyiben olyan számlát helyesbítesz vagy sztornózol, amire korábban qvik-kérelmet küldtél, akkor a qvik-kérelmet automatikusan visszavonjuk. 

További részleteket találsz Tudástárunkban

Tudasd a vevőiddel!

Mivel a qvik-kérelem még nem elterjedt, érdemes előre jelezni a vevődnek, hogy mostantól így kérheted a fizetést. Hívd fel a figyelmét, hogy az internetbankjában esetleg engedélyeznie kell ezt a megoldást, majd hamarosan megjelenik (az internetbank) fizetési kérelem menüpontjában, ahol csak jóvá kell hagynia a tranzakciót. Persze ezt nem szükséges rögtön megtennie, erre maximum 2 hónapja van. Hívd fel a figyelmét arra is, hogy mindig győződjön meg róla, hogy a kérelem a bizonylat kiállítójától, tehát tőled származik, a fizetési adatok helyesek és ne hagyjon jóvá ismeretlen eredetű fizetési kérelmeket. (Fontos, hogy a Számlázz.hu automatikusan nem tájékoztatja partnered a qvik-kérelem küldéséről – ugyanakkor bejelölheted az értesítő küldését –, és előfordulhat, hogy a banki applikációja sem küld értesítést, amennyiben a push-üzeneteket kikapcsolta.) 

Mindemellett mondd el neki, miért éri meg! Hiszen senki sem szeret várakozni – sem te, sem a vevőd. A qvik-kérelem felgyorsítja a pénzforgalmat, megbízhatóbbá teszi a tranzakciókat, és leveszi a terhet a vevődről, hogy külön figyelmet kelljen szentelnie az utalási adatok bevitelére, ráadásul tranzakciós illetéket sem kell fizetnie, ellenben az utalással. Mindkét fél nyer! Kipróbálod? 

A qvik-kérelem küldését fokozatosan tesszük elérhetővé a Számlázz.hu-ban, így elképzelhető, hogy a fiókodban még nem látod ezt a lehetőséget: türelem, hamarosan megérkezik hozzád is!