Kiállítod a számlát, és vársz. Vársz, hogy a vevőd fizessen az elvégzett munkáért. A fizetés módja: átutalás. Tudod, hogy ez nem azonnal fog megtörténni, az is lehet, hogy határidőn túl fizet majd az ügyfél. Teljesen természetes, hogy sürgetnéd a dolgot, mert a saját üzleted sem várhat. Ismerős? 

Vevőként viszont pontosan tudod, hogy az átutalás még mobilról sem egy gombnyomásos mutatvány: az adatokat be kell pötyögni vagy át kell másolni a mobilbankba, a rohanó hétköznapokban erre is időt kell szánni. Lehet, hogy már el is képzelted, hogy milyen lenne, ha egyetlen kattintással elindíthatnád a fizetést az ügyfeled helyett? 

A jó hír az, hogy a számlakiállítás után véget vethetsz a hosszú várakozásoknak! 

Megérkezett: íme a fizetési kérelem! 

Mi az a fizetési kérelem? Röviden: gyors megoldás a halogatásra. Hosszabban: egy olyan új megoldás, amely segít meggyorsítani a kifizetéseket úgy, hogy amikor kiállítasz egy számlát, azonnal küldhetsz egy fizetési kérelmet a partnerednek, benne minden szükséges utalási adattal. A vevődnek egyszerűen csak annyi a dolga, hogy jóváhagyja az internetbankjában. Képzeld csak el: amikor nem neked kell elkészítened a reggeli szendvicsedet, hanem már tálcán kínálják neked, csak el kell fogyasztanod. 

A megoldás nem teljesen új a Számlázz.hu-ban, hiszen ha a bankod lehetővé tette, akkor a Számlázz.hu már lehet, hogy küldött neked fizetési kérelmet: a szolgáltatás díját ugyanis ily módon eddig is tudták rendezni az ügyfeleink. (Részleteket erről itt olvashatsz.) Most kipróbálhatod, milyen az, ha nem Te kapsz fizetési kérelmet, hanem Te küldöd! 

A fizetési kérelem a Magyar Nemzeti Bank és a GIRO által kidolgozott megoldás (más néven qvik-kérelem), amely biztonságos és olcsó fizetési módot jelent a vevők számára. Az MNB kifejezett célja, hogy a kkv szektor aktívan használja ezt a lehetőséget, így egyre népszerűbbé váljon az átutalás és a kártyás fizetés alternatívájaként.

Miért érdemes fizetési kérelmet küldeni? 

  • Gyorsabb fizetés: A vevőd számára elkerülhető a „majd holnap” állapot. Nincs több kifogás, hogy „még nem volt időm utalni”, hiszen nem kell az adatok begépelésével, másolásával bajlódnia, a jóváhagyás csak egy gombnyomás. 
  • Kevesebb hibalehetőség: Mivel a vevődnek nem kell adatokat gépelnie, így nem fordulhat elő, hogy valami elcsúszik az átutalás során. Az adatok automatikusan kitöltve érkeznek hozzá, csak ellenőriznie és jóváhagynia kell. 
  • Biztonságos: Az MNB által felügyelt szabályozási környezet garantálja a biztonságot, a Számlázz.hu pedig több ponton azonosítja a számlakibocsátó fiókokat: a NAV Online Számla rendszerével történő összekapcsolás során, valamint az autokassza kapcsolat aktiválása során a vállalkozó bankján keresztül. 

Hogyan működik?

Amikor kiállítasz egy számlát a Számlázz.hu-ban, azonnal küldhetsz a vevődnek fizetési kérelmet, amennyiben: 

  • #profi vagy  #digital csomagod van,
  • fiókgazda, adminisztrátor, számlázó, könyvelő vagy kezelő (számlázási jogosultsággal) hozzáféréssel rendelkezel,
  • legalább egy élő autokassza-kapcsolatod van (ha ez megvan, a többi bankszámlaszámoddal is küldhetsz fizetési kérelmet autokassza-kapcsolattól függetlenül),
  • vevőd magyar adószámmal és magyar bankszámlaszámmal rendelkezik
  • vevőd bankja képes a fizetési kérelem fogadására (ezt onnan tudod,  hogy a bankszámlaszámának első három számjegye  az alábbiak közül valamelyik: 120, 117, 121, 116, 107, 104, 162, 101, 109, 103, 119, 126)

A fizetési kérelmet elindíthatod rögtön a számla kiállítását követően, valamint a Számla / Kimenő számláim menüpontból is, a számla részleteinél. 

Fontos tudnivalók a számlával kapcsolatban 

Fizetési kérelmet egyelőre számlára és végszámlára tudsz indítani (amennyiben az nem 0 Ft végösszegű), előlegszámlára, helyesbített, helyesbítő, sztornózott, sztornózó számlára és díjbekérőre nem. Fizetési módként mindenképp az  átutalást jelöld meg, a deviza forint legyen, a végösszeg pedig 0 és 20 000 000 Ft közötti. Amennyiben olyan számlát helyesbítesz vagy sztornózol, amire korábban fizetési kérelmet küldtél, akkor a fizetési kérelmet automatikusan visszavonjuk. 

További részleteket találsz Tudástárunkban

Tudasd a vevőiddel!

Mivel a fizetési kérelem még nem elterjedt, érdemes előre jelezni a vevődnek, hogy mostantól így kérheted a fizetést. Hívd fel a figyelmét, hogy az internetbankjában esetleg engedélyeznie kell ezt a megoldást, majd hamarosan megjelenik (az internetbank) fizetési kérelem menüpontjában, ahol csak jóvá kell hagynia a tranzakciót. Persze ezt nem szükséges rögtön megtennie, erre maximum 2 hónapja van. Hívd fel a figyelmét arra is, hogy mindig győződjön meg róla, hogy a kérelem a bizonylat kiállítójától, tehát tőled származik, a fizetési adatok helyesek és ne hagyjon jóvá ismeretlen eredetű fizetési kérelmeket. (Fontos, hogy a Számlázz.hu nem tájékoztatja partnered a fizetési kérelem küldéséről, és előfordulhat, hogy a banki applikációja sem küld értesítést, amennyiben a push-üzeneteket kikapcsolta.) 

TIPP: A számlaértesítő üzenetbe írd bele, hogy fizetési kérelmet indítottál vevőd felé, így értesítheted őt arról, hogy jóváhagyandó tranzakció várja őt az internetbankjában. 

Mindemellett mondd el neki, miért éri meg! Hiszen senki sem szeret várakozni – sem te, sem a vevőd. A fizetési kérelem felgyorsítja a pénzforgalmat, megbízhatóbbá teszi a tranzakciókat, és leveszi a terhet a vevődről, hogy külön figyelmet kelljen szentelnie az utalási adatok bevitelére, ráadásul tranzakciós illetéket sem kell fizetnie, ellenben az utalással. Mindkét fél nyer! Kipróbálod? 

A fizetési kérelem küldését fokozatosan tesszük elérhetővé a Számlázz.hu-ban, így elképzelhető, hogy a fiókodban még nem látod ezt a lehetőséget: türelem, hamarosan megérkezik hozzád is!